KFC met Kerstmis: een unieke Japanse traditie

Kerstmis is in België traditioneel het moment waarop de gourmetset bovengehaald wordt. In Japan geven ze de voorkeur aan een emmer gefrituurde kip. Dat heeft volgens de BBC zo zijn redenen. 
door
Kevin
Leestijd 2 min.

Amper één procent van de Japanse bevolking is christen. Hoewel Kerstmis geen onbekend gegeven is, is het geen officiële feestdag. Toch is het haast een traditie om op kerstdag met het gezin een maaltijd uit te halen bij KFC en die samen te verorberen. De restaurantketen ziet zijn verkoop in de kerstperiode maar liefst vertienvoudigen. Wie zijn kip niet weken op voorhand besteld heeft, moet uren aanschuiven.

Maar wat verbindt Japanners met een Amerikaanse fastfoodketen op een belangrijke feestdag van een vreemd geloof? Volgens woordvoerster Motoichi Nakatani is het een slim marketingidee van Takeshi Okawara, de manager van de eerst KFC in het 'Land van de rijzende zon'.

Okawara zou gehoord hebben hoe enkele buitenlanders het zich beklaagden dat ze geen kalkoen konden eten met Kerstmis. In een droom kreeg de manager het idee om the next best thing aan te bieden: een feestelijke maaltijd met kip. In 1974 verspreidde de keten Kurisumasu ni wa Kentakkii (Kentucky met kerst) naar alle fastfoodrestaurants op het eiland. Al snel werd het kerstmaal een heus fenomeen.

Globalisatie

"Het heeft een leegte gevuld. Er was geen traditie met Kerstmis in Japan. Toen kwam KFC en zei dat het perfect normaal was om een van hun maaltijden te delen op kerstdag", verklaart Joonas Rokka, professor marketing aan de Emlyon Business School.

"Dit is bovendien een teken van globalisatie, waarbij consumentenrituelen zich verspreiden naar andere landen, maar op een andere manier geïnterpreteerd worden", aldus Rokka.

Zo is de kolonel, de mascotte van de fastfoodketen, het equivalent geworden van de kerstman op het eiland. De maaltijd is doorheen de jaren ook geëvolueerd. Naast kip bevat het pakket tegenwoordig ook cake en wijn.

Voor marketeer Ryohei Ando is het gebeuren meer dan een promotie van een fastfoodketen. "Het gaat niet om de kip. Het belangrijkste is dat de familie samenkomt en de kip maakt daar toevallig een deel van uit", aldus de Japanner.