Kritiek op Calvin Klein-campagne waarin Bella Hadid kust met virtueel model
Calvin Klein ligt onder vuur voor een filmpje dat het bedrijf postte in het kader van zijn 'I Speak My Truth in #MyCalvins'-campagne. "Het leven opent deuren. Het creëert nieuwe dromen waarvan je niet wist dat ze bestonden", hoor je Bella Hadid in een voiceover zeggen. Even later zoent het model met Lil Miquela, een computergeanimeerde influencer die enkel in de virtuele wereld bestaat. Het bedrijf wilde hiermee naar eigen zeggen de essentie van het individualisme weergeven.
'Queerbaiting'
De holebigemeenschap ziet dat anders. Zij beschuldigt Calvin Klein ervan aan 'queerbaiting' te doen. Die term verwijst naar een marketingstrategie waarbij holebiseksualiteit gebruikt wordt als een oppervlakkige prikkeling om het publiek aan te trekken. Het modehuis heeft intussen zijn excuses aangeboden in een tweet. "Met onze globale campagne wilden we conventionele normen en stereotypes aan de kaak stellen. De video had als doel de grenzen af te tasten tussen werkelijkheid en verbeelding", schrijft het bedrijf in een statement. "We begrijpen en erkennen hoe het beeld van een heteroseksueel persoon die een kus deelt met iemand van hetzelfde geslacht, kan beschouwd worden als queerbaiting", geeft Calvin Klein tot slot toe. Voorlopig blijft het reclamefilmpje online staan.
Here at CALVIN KLEIN, we welcome all types of constructive feedback from our community. We see your comments and we appreciate them. We'd like to offer our thoughts in response to comments on our campaign video featuring Bella Hadid and Lil Miquela. pic.twitter.com/OIcIekyR9K
CALVIN KLEIN (@CalvinKlein) 17 mei 2019