Luchtvervuiling treft in het bijzonder kinderen
Het onderzoek gebeurde door de Duitse milieugroepering Umwelthilfe. Zij becijferden de NO2-luchtvervuiling (stikstofdioxide) in 500 locaties in zes steden gedurende een maand in de lente en zomer. De meetpunten bevonden zich respectievelijk op 1 en 2 meter hoogte, zodat de uitstoot op kind-hoogte en op volwassenen-hoogte konden worden gemeten en vergeleken. In de meeste locaties bleken de NO2-waarden hoger te liggen op 1 meter. Gemiddeld waren de waarden op de 1 meter-hoogte 7,2% hoger, en op één locatie zelfs 37% hoger. De NO2 is vooral van dieselmotoren afkomstig en kan leiden tot dementie en long- en hartaandoeningen.
Het rapport komt aan de vooravond van de stemming in het Europees Parlement over nieuwe efficiëntiewaarden voor auto's in 2021. De ministers van Verkeer zullen daar volgende week over stemmen. De Europarlementairen hebben de keuze tussen de strikte waarden die de milieu- en gezondheidscommissie voorstelt of het zwakkere voorstel van de Europese Commissie. Als de standaarden strikt en hoog gesteld worden, dan zal dat leiden tot schonere technologie in de auto's en een ruk weg van op olie gebaseerd vervoer, aldus de EPHA.
Wallonië
Tegelijk met de studie van EHPA heeft milieuorganisatie Greenpeace de conclusies bekendgemaakt van een onderzoek naar de luchtkwaliteit in zes Waalse steden. Voor deze studie hebben een zeventigtal mensen afgelopen zomer in hun straat de luchtkwaliteit gemeten, met name de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2). Daaruit blijkt dat zo'n 70% van de inwoners van de Waalse steden ongezonde lucht inademt.
De resultaten zijn volgens Greenpeace zorgwekkender dan wat de cijfers van officiële meetpunten weergeven. Van alle deelnemers ademt 60,3% lucht in van matige of slechte kwaliteit en 8,8% ademt lucht in van zeer slechte kwaliteit die de wettelijke limiet overschrijdt. Slechts 30,9% ademt lucht in van een goede of aanvaardbare kwaliteit.
De milieuorganisatie eist meer inspanningen van het Waals Gewest om het meten van luchtvervuiling representatief te maken, ook in de steden.