Maak kennis met 'femoji's', de feministische emoji's
Amerikaanse elektronicagiganten Apple en Microsoft voerden onlangs wat veranderingen door in het uitzicht van hun emoji's. Emoji's van mensen kregen naast de bestaande kleuren ook een grijze kleur, om diversiteit te promoten.
Maar Makers, een mediabedrijf dat zich richt op vrouwen, vindt dat niet genoeg. Het bedrijf is van mening dat het aanbod van vrouwelijke emoji's nog steeds te beperkt is. Enkel een bruid, een prinses of een geisha kunnen worden gebruikt. En als activiteiten zijn salsadansen, naar de kapper gaan en een sexy konijnenpakje dragen de enige opties (zie afbeelding).
Bij de mannelijke emoji's ligt dat net iets anders. Terwijl de vrouwelijke emoji's geen echt beroep lijken uit te oefenen, zijn de mannelijke emoji's politiemannen, lijfwachten of bouwvakkers. Als de mannelijke emoji dan een actie gaat uitvoeren, doet deze meer dan enkel dansen of zich mooi maken. Mannelijke emoji's zwemmen, roeien, fietsen of lopen (zie afbeelding).
"Het lijkt misschien niet zo belangrijk omdat het slechts om iconen gaat, maar deze karakters zijn nu wel de primaire taal geworden van jongeren", klinkt het. "Als jonge meisjes bijvoorbeeld geen vrouwelijke politieagent zien, dan kan het zijn dat zij dat beroep minder snel gaan nastreven."
Daarom creëerde het bedrijf zogenaamde 'femoji's', vrouwelijke emoji's met een grote verscheidenheid. Zo ontwikkelden ze onder meer emoji's van de bekende Amerikaanse zangeres Beyoncé (eerste afbeelding), Amerikaans televisiepresentatrice Oprah (tweede afbeelding) en NASA-astronaute Mae Jemison (derde afbeelding).
Het bedrijf wil dat het verhaal van vrouwen een grotere plaats krijgt in de maatschappij. Met de creatie van deze nieuwe emoji's probeert het een stap in die richting te zetten.