Maserati ziet verkoop in België met 452% stijgen
Als er één automerk is waar de champagnekurken met nieuwjaar geknald hebben, dan is het wel bij Maserati. Uit de officiële cijfers van Febiac blijkt dat de verkoop van het Italiaanse sportwagenmerk in ons land met maar liefst 452% gestegen is. Van 59 stuks in 2013 naar 326 voertuigen in 2014.
Waar de globale markt voor nieuwe voertuigen in België het afgelopen jaar licht gekrompen is, is dat bij Maserati net geëxplodeerd. Vroeger nog het kleine broertje van dat andere exclusieve Italiaanse merk Ferrari maar afgelopen jaar zijn de rollen volledig omgedraaid.
Sales- en marketingverantwoordelijke Laurent De Backer van Maserati is bijzonder tevreden: «Ik zit hier nu al een tijdje en dit hebben we nog nooit meegemaakt. Onze drie dealers verkochten tussen de 15 en 20 wagens per jaar, afgelopen jaar zaten ze allemaal rond de magische grens van 100 wagens, dat is du jamais vu.»
Diesel
De hoofdreden voor de stijging is het nieuwe model, de Ghibli (foto) die -en dat is ook nieuw- ook met een dieselmotor te verkrijgen is. De wagen is een stuk goedkoper hoewel dat natuurlijk relatief is. Basisprijs voor de wagen start bij 67.000 euro terwijl je vroeger 120.000 euro op tafel moest leggen om met een Maserati rond te rijden. Ook de belasting op inverkeersstelling en de voordelen van alle aard zijn maar een fractie van de vorige generatie wagens..
De Backer: «We slagen er in voor de grote groep van zelfstandigen en bedrijfsleiders een aantrekkelijk alternatief te zijn omdat we nu een wagen kunnen aanbieden die nog altijd voldoende exclusief is maar die ook kan dienen voor dagelijks gebruik.»
Ook voor dit jaar blijven d» ambities hoog. «Onze CEO wil de productie gevoelig opdrijven tot 55.000 wagens per jaar terwijl we een paar jaar geleden nog maar 7.000 wagens per jaar produceerden.»