Mediahuis werkt aan plan voor betere efficiëntie Belgische printactiviteiten

door
Belga
Leestijd 2 min.

Mediahuis werkt aan een strategisch plan dat de printactiviteiten in België efficiënter moet maken. Dat komt omdat de resultaten in België al drie jaar na elkaar slinken. "Dat is niet dramatisch, maar drie jaar na elkaar is niet goed. Elk onderdeel van onze groep moet rendabel zijn", zegt Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, woendagmiddag in een gesprek met Belga. Mediahuis, actief in België en Nederland, boekte in 2018 een omzet van 819,2 miljoen euro. Dat is 27,7 procent meer dan in 2017. De nettowinst van de uitgever van onder meer Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en De Standaard steeg met 89,9 procent tot 28,3 miljoen euro.

Mediahuis ontstond in 2013, toen mediagroepen Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) en Concentra (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) samensmolten. De eerste twee jaren, 2014 en 2015, zag het bedrijf positieve synergie-effecten: de omzet steeg en de kosten bleven onder controle.

Volgens Ysebaert zijn de resultaten in België in 2016, 2017 en 2018 echter geslonken. "De kosten blijven stijgen en de inkomsten groeien niet mee. Dat is zeker niet dramatisch, maar drie jaar na elkaar is niet goed. Elk onderdeel van onze groep moet rendabel zijn", benadrukt Ysebaert.

"Zoals het nu loopt, moeten we ingrijpen", is de CEO van Mediahuis duidelijk. "We willen onze digitale transformatie verder versnellen. De printactiviteiten in België blijven zeker, maar moeten efficiënter. Daarom werken we aan het strategisch plan 'Visie 2020'."

Ysebaert wilde woensdag geen details geven over dat plan, niet over mogelijke ontslagen en niet over een timing. "Als het plan klaar is, zullen we het voorleggen aan de werknemers", aldus de CEO.

bron: Belga