Metro: "Pagina's waar we niet het verschil mee kunnen maken, besteden we uit"

 "De pagina's waar we niet het verschil mee kunnen maken, die besteden we uit." Dat zegt Monique Raaffels, de CEO van Metro-uitgever Mass Transit Media, in reactie op het nieuws dat Belga vanaf volgend jaar de nieuwspagina's vult van de gratis krant. "Alle competenties waar we journalistiek het verschil mee kunnen maken, blijven ook bij ons. Mobiliteit, lifestyle, fashion ..."
door
Belga
Leestijd 2 min.

Volgens Raaffels is er helemaal geen sprake van een overname. Die piste heeft nooit op tafel gelegen, klinkt het. Ze spreekt tegen dat Metro noodlijdend is, zoals Belga-CEO Patrick Lacroix eerder donderdag zei. "Dat klopt helemaal niet met de realiteit. We praten al maanden over die samenwerking tussen verschillende partijen. Dit is wel een win-winsituatie", zegt de CEO van Metro. Zo nam haar bedrijf begin deze zomer nog de nieuwssites zita.be en vandaag.be over van Telenet, voegt ze. En er zijn nog gesprekken over andere dossiers. Anderzijds voegt de CEO wel toe dat de nationale advertentiemarkt onder druk staat en Metro "net als andere media naar nieuwe businessmodellen kijkt". Daarom besteedt Metro de nieuwspagina's uit aan Belga, klinkt het. "Het harde binnenlandse, buitenlandse en politieke nieuws, daar kunnen we het verschil niet mee maken. Dit is een rationeel verhaal", wil ze benadrukken. Belga zal tekst en foto op maat leveren en doet hiervoor een beroep op een ploeg freelancers. Maar de pagina's zullen nog gevuld worden in de kantoren van Metro in de Brusselse Ravensteingalerij. Vier vaste journalisten van de krant zullen de mogelijkheid krijgen om als freelancer aan de slag te gaan bij Belga.

bron: Belga