Millennials verkiezen om nieuws te lezen
Die conclusie is opvallend, vooral omdat Facebook-CEO Mark Zuckerberg onlangs nog beweerde dat video het potentieel heeft om het grootste gedeelte van de content-markt voor zich op te eisen. Ook het nieuws- en entertainmentplatform BuzzFeed liet onlangs nog weten dat de helft van zijn inkomsten nu al uit video komt, vergeleken met 15% twee jaar geleden.
Online lezen
Het onderzoek van het Pew Research Center, waarover de zakelijke site Express bericht, toont weliswaar aan dat de Amerikanen liever nieuws bekijken dan het te lezen (46% tegenover 35%), maar de verschillen per leeftijd zijn opmerkelijk. Zo heeft die voorkeur vooral betrekking op de 50- en 65-plussers, waar respectievelijk 52% en 58% van de bevraagden liever kijkt.
De verrassing zit dan ook bij de jongste leeftijdscategorie, de 10- tot 29-jarigen. Zij consumeren het liefst nieuws door het te lezen, al doen ze dat minder en minder op de klassieke manier. Van die categorie geeft 81% de voorkeur aan het online lezen van nieuws en opteert nog amper 10% voor een gedrukte krant.
Tv verliest terrein
Minder verrassend is dat jongeren bij het bekijken van nieuws steeds vaker hun televisietoestel inruilen voor de computer. Al 37% van de 18- tot 29-jarigen citeren het web als hun geliefkoosde platform daarvoor. Dat is dubbel zo veel als bij de 30- tot 49-jarigen.
Tot slot tonen jongeren zich over het algemeen minder geïnteresseerd in het nieuws, al worden ze er digitaal wel vaker mee geconfronteerd. Daardoor zouden ze - al dan niet gewild - even veel of zelfs meer nieuws consumeren dam oudere Amerikanen.
Foto Pexels