Minder dan de helft van de influencers kent de regelgeving
De bevraagde influencers hadden gemiddeld 51.848 volgers op hun meest populaire kanaal. Uit het onderzoek bleek dat slechts één op de drie goed of heel goed op de hoogte was van de regelgeving. De influencers gaven vooral aan op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden van de sociale media platformen. Voor alle andere regelgevingen die op hen van toepassing zijn, zoals privacyrecht, mediarecht en fiscaal recht, gaf een meerderheid aan niet op de hoogte te zijn.
In een objectieve kennisproef scoorden ze gemiddeld twee op vijf. Influencers die denken beter op de hoogte te zijn van de regelgeving, hebben niet noodzakelijk echt een hogere objectieve kennis van de regels.
Deontologische code
Van de ondervraagde influencers zou 79 procent de invoering van een deontologische code nuttig vinden. De meerderheid ziet voor zichzelf ook een rol weggelegd bij het ontwikkelen van deze code. Ze willen daarbij meehelpen en hun persoonlijke ervaringen delen. De code zal volgens de influencers het landschap verbeteren en zal hen ook helpen om de juiste info en hulp aan te bieden aan hun volgers.
Minister Dalle wil de influencers dan ook blijven betrekken bij het vormgeven van de deontologische code. De code zal in januari 2022 worden voorgesteld op de Jamies, de awardshow voor de beste online videomakers.