"Naar zone 30 als norm op Brusselse lokale wegen"
Door een zone 30 in te voeren op de gewestwegen wil Brussels parlementslid Bruno De Lille het aantal verkeersslachtoffers omlaag krijgen, maar de ingreep zou ook minder schadelijk zijn voor het milieu en de files wat inkorten, schrijft De Standaard.
Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) noemt het voorstel van De Lille "zeker een goed idee". "De ambitie om grotere delen van Brussel tot zone 30 te maken, zat al in eerdere plannen van de Brusselse regering vervat. Maar persoonlijk voel ik meer voor flexibele snelheden. Op heel wat invalswegen installeren wij nu al digitale borden, die tijdens de schooluren 30 km/u aangeven, maar later op de avond wel 50 km/u".
Ook Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vindt de uitbreiding van de zone 30 "op zich geen probleem". "Maar wij staan niet zo achter deze veralgemeende, symbolische maatregel. Het is beter om elke lokale context afzonderlijk te bekijken".