Nederlandse filmflop ontzettend populair in China

De Nederlandse film 'Prooi' werd in 2016 gezien als een grote flop. Maar de horrorfilm is ondertussen een eigen leven gaan leiden in China, waar ze razend populair is. De film lokte er al meer dan 1,5 miljoen bezoekers en staat daarmee op nummer vijf in China en twaalfde wereldwijd.
door
Karsten
Leestijd 1 min.

Het zag er naar uit dat het altijd een flop ging blijven, maar sinds kort is de film 'Prooi' plots ontzettend populair in China. De film is op dit moment de vijfde meest bezochte prent in China, de twaalfde wereldwijd.

In de langspeelfilm ontsnapt een reusachtige leeuw uit de zoo om vervolgens heel Amsterdam te terroriseren. 'Prooi' kwam in het najaar van 2016 uit in Nederland, maar was geen succes. Er kochten toen maar 30.000 bioscoopgangers een kaartje.

Dick Maas, bekend van horrorklassiekers zoals 'De Lift' en 'Sint', vertelt over de onverwachte ontwikkeling op Radio 1. “Je probeert je film altijd te verkopen op verschillende festivals. Al meer dan een jaar geleden verkocht ik ‘Prooi' aan de Chinezen. Dat heb ik wel vaker gedaan. Je krijgt dan een klein vast bedrag en nadien hoor je niks meer. In China verschijnt je film dan misschien op dvd of op de televisie. Ik dacht dat dit met ‘Prooi' ook zou gebeuren."

Chinese ondertitels 

Opvallend genoeg bekijken de Chinezen de film in het Nederlands, met Chinese ondertitels. Maas heeft een verklaring voor het grote succes. “Chinezen houden van horror en spannende films. En net zoals wij Chinese films leuk vinden omdat ze een andere cultuur en een andere wereld tonen, vinden zij dat misschien ook van onze films. Ze zien opeens een leeuw in Amsterdam, een fotogenieke stad. Iedere regisseur die een geflopte film heeft, steek ik een hart onder de riem”, besluit de Nederlandse regisseur, met nog een goede raad voor zijn collega's. “Vergeet China niet, want daar kunnen films nog tot hoge hoogtes stijgen.”