Nederlandse vrachtwagens mijden Belgische wegen
Op basis van een analyse van de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven kwam de VID tot de conclusie dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs langere routes door Nederland rijden om de kosten voor de Belgische kilometerheffing te omzeilen. De VID vergeleek hiervoor de hoeveelheid vrachtverkeer bij de grensovergangen met België op de A4, de A16, de A67 en de A76.
Niet de kortste weg
Zo werd onder meer vastgesteld dat het aantal vrachtwagens dat passeert op de A4 bij de grensovergang Ossendrecht sinds de invoering van de kilometerheffing op 1 april met bijna 10% gestegen is. Op de A16 (Hazeldonk) werd dan weer net een afname van 7% gemeten.
Tussen het Duits Ruhrgebied en de Antwerpse havens rijden ook meer vrachtwagens via Nederland, terwijl de kortste door België is. Maar voor transportbedrijven wordt er voor een enkele reis wel bespaard op vijftig kilometers waarop geen tol betaald dient te worden.
Bestelwagens
Maar niet enkel laten transportbedrijven hun vrachtwagenchauffeurs omrijden om zo de kilometerheffing te omzeilen. Ook worden ladingen bij de grens overgeladen in bestelwagens. Lichte voertuigen tot 3,5 ton totaalgewicht hoeven immers geen tol te betalen.
Controles
Volgens de Belgische wegvervoerorganisatie UPTR worden vrachtauto's van meer dan 3,5 ton streng gecontroleerd op het bezit van een on board unit, waarmee de exact gereden routes worden geregistreerd om de tol te berekenen. Dat schrijft het digitaal magazine Logistiek.nl. Bestelauto's worden volgens de UPTR helemaal niet gecontroleerd, ook niet op overbelading. In de eerste maanden van dit jaar is volgens de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie Febiac de verkoop van bestelwagens in België met bijna 10% gestegen.
Foto Belga / B. Doppagne