Netflix zet expres spoilers in de beschrijving van series en films
Netflix denkt dat in dit nieuwe tijdperk van televisie spoilers minder irritant zijn dan vroeger en creëerde een website waar de grootste en meest onvoorziene gebeurtenissen in series en films verklapt worden. Voor wie niet weet wat een spoiler is: een spoiler verklapt een belangrijke gebeurtenis in een film en serie. De dood van een hoofdpersonage bijvoorbeeld en ze worden overal ter wereld gehaat. Netflix zet expres grote spoilers in de beschrijving van haar series en films.
En we hebben het echt over grote spoilers. Spoilers van zo'n aard dat ze je alle plezier in het kijken van een serie ontnemen. Je weet wel wat er gebeurde in Game of Thrones met King Joffrey? Als je het nog niet gezien hebt, wil je het niet weten en Netflix verpest het voor de onoplettende internetgebruiker. Je moet wel een paar keer klikken om de spoiler te zien.
De nieuwe website heet Living With Spoilers en maakt onderdeel uit van de promotie va het bedrijf voor het nieuwe tv-seizoen. Op de site kan je ontdekken welk type spoiler je zelf bent, kan je jezelf spoilen en er was een enqûete in opdracht van Netflix die peilt naar hoe erg mensen spoilers nog vinden. Uit de resultaten blijkt dat mensen het tegenwoordig minder erg vinden om spoilers te lezen of te horen dan vroeger.
Volgens de enquête vindt ongeveer 1 op de 5 Amerikanen dat het OK is om een plottwist te delen nadat ze hem gezien hebben en 94% van de ondervraagden verklaarden dat ze toch de serie zouden verderkijken ondanks het feit dat ze op de hoogte zijn van de meest ingrijpende gebeurtenissen.
"Vroeger zouden spoilers het plezier in een serie afnemen en zouden kijkers stoppen met kijken," vertelt Grant McCracken, een cultureel antropoloog die werd ingehuurd door Netflix om het kijkgedrag van consumenten te bestuderen, aan The Huffington Post. "Vandaag de dag zorgen spoilers er eerder voor dat de belangstelling voor een bepaalde serie groeit. Ze zenden je eigenlijk het bericht dat de serie echt goed is en dat mensen willen dat je de serie kijkt."
Dertien procent van de deelnemers verklaarden dat ze door het horen van een spoiler aangetrokken kunnen worden tot een serie die ze eerst niet wilden kijken, maar 54% wil wel dat mensen nog steeds in een soort codetaal spreken als ze het over plotwendingen hebben.
Netflix, dat altijd en overal bekeken kan worden, neemt een deel van de verantwoordelijkheid voor de verschuiving voor zich. "Toen we alle afleveringen van een serie in een keer aanboden, ontstond er een nieuwe dynamiek rond spoilers," zei Ted Sarandos, de chief content officer van Netflix, in een verklaring. "We gaven een grote spoiler bij aflevering één van het tweede seizoen van House of Cards en dat veranderde alles."