Nieuwigheden voor het openbaar vervoer

De voorbije week week vond in Canada de beurs van de Internationale Unie van Openbaarvervoersbedrijven plaats. De constructeurs stelden er hun innovaties voor aan de vervoersbedrijven. De ideale gelegenheid om ook eens te kijken naar de nieuwigheden van Alstom, een bedrijf met een grote productiesite in Charleroi.
door
Liesbeth
Leestijd 3 min.

Aptis

Deze bus is een voorproefje van het openbaar vervoer van morgen. Natuurlijk is hij elektrisch. Een noodzaak, want de meeste steden willen op korte termijn hun busvloot omschakelen (Brussel begint in 2018-2019 elektrische bussen te testen. Tegen 2020-2030 moeten ze overal in de stad rondrijden). “Maar dit is geen dieselbus waarin we simpelweg een andere motor hebben gestoken”, benadrukt Henri Poupard Lafarge, directeur van de groep Alstom. “Het is een voertuig dat volledig is aangepast aan de elektrische mobiliteit. De wielstellen liggen voor- en achteraan, waardoor er een vlakke vloer ontstaat in heel de bus. Hij heeft ook panoramische ramen, die zorgen voor een aangename sfeer.” Eigenlijk lijkt deze bus meer op een tram. En net als elke elektrische wagen stoot hij geen CO2 uit en rijdt hij zo goed als geruisloos. “Om het leven in de stad aangenamer te maken.”

Easy Miles

De elektrische shuttle Easy Miles wordt op een veertigtal sites over de hele wereld getest. Hij kan 12 personen vervoeren, zonder bestuurder. Tijdens een eerste begeleide rit registreert het voertuig het traject. “Daarna kan hij alleen de baan op en past hij zelf zijn snelheid aan de risico's onderweg aan”, vertelt Baptiste Le Poitevin van Alstom. “Hij vertraagt bijvoorbeeld in een smallere doorgang.” Dit type voertuig rijdt niet sneller dan 40 km/u en kan vooral ingezet worden voor de eerste en de laatste kilometer. Tussen het metrostation en verschillende haltes op een universiteitscampus, bijvoorbeeld.

Optimed OrbanMap

Deze app geeft realtime verkeersinformatie via de smartphone van de gebruiker of op schermen in stations, voor toeristen die geen internetverbinding hebben. De app toont je hoeveel tijd je nodig hebt om het station te bereiken, de wachttijd op het perron en de reisomstandigheden in de eerstvolgende trein. Zo kan een passagier die niet gehaast is, wachten op de volgende trein als de app meldt dat die minder vol zit.

Optimet Real Time Train Occupency

Dankzij sensoren in het station weet de reiziger hoe vol de aankomende trein is. Zo kan hij meteen voor de deur gaan staan van een wagon waar nog plaats is. “Het maakt pendelen comfortabeler”, legt Romain Klein van Alstom uit. “Maar het is ook nuttig om de service te verbeteren. Deze tool kan de in- en uitstaptijd helpen verminderen.” Alstom schat dat het op die manier de tijd die een trein in het station staat met 15% kan inkorten.

Mastria

Mastria is de dirigent van de mobiliteit van morgen. “Het idee is de gegevens van verschillende vervoerswijzen samen te voegen om het netwerk te optimaliseren”, zegt Henri Poupard Lafarge. Als de app bijvoorbeeld een incident op een metrolijn detecteert, verwittigt hij meteen de andere diensten. Zo kunnen snel bussen ingezet worden om het netwerk aan te vullen. Reizigers worden op de hoogte gebracht van mogelijke alternatieven, openbare fietsverhuurdiensten kunnen de omliggende stations bevoorraden, taxi's worden ter versterking opgeroepen….

Automatische trams

Het is nog even wachten op automatische trams. Maar de technologie is volop in ontwikkeling en wordt al gebruikt op het parcours binnen bepaalde depots van de RATP in Parijs. Als die automatisering haar sporen heeft verdiend op korte afstanden, zal ze zeker worden uitgebreid.

Health Hub

Algoritmen zijn overal. Dat wordt nog maar eens bewezen met HealthHub, een systeem dat gebaseerd is op sensoren in de voertuigen én op de ervaring van monteurs om te voorspellen wanneer een bus of tram binnen moet voor onderhoud. “Het voorkomt problemen tijdens de rit”, benadrukt Henri Poupard Lafarge. “Het heeft een directe impact op de beschikbaarheid van het materiaal en dus op de kwaliteit van de dienstverlening.”