NMBS past openingsuren aan van vijftigtal loketten
De spoorwegmaatschappij wijst op het evoluerende gedrag van de reizigers, die steeds meer gebruik maken van de digitale verkoop- en communicatiekanalen. Vorig jaar was de digitale verkoop, inclusief automaten, goed voor ongeveer twee derde van de totale verkoop. In sommige stations is bijgevolg het aantal klanten aan de loketten zeer beperkt geworden. Het aantal transacties per uur is er tijdens bepaalde periodes onder een minimumdrempel gezakt, met een zogenaamde dode tijd' tussen de 60 en 95 %.
Minder personeel
De socialistische vakbond ACOD bij het spoor is niet te spreken over de aankondiging. Ze spreekt van een «nieuw herstructureringsoffensief» en vindt dat de stations ontvolkt worden. In 2007 beschikte de NMBS volgens de vakbond nog over 208 open loketten. In 2018 blijven er slechts 135 over.
Ook de reizigersvereniging Navetteurs.be maakt zich zorgen over de aankonding. Ze vreest dat er binnenkort een aantal stopplaatsen worden geschrapt.