NMBS zal volgend jaar 1.300 mensen aanwerven

door
Hans
Leestijd 2 min.

In 2015 zal de NMBS minstens 1.300 mensen aanwerven. Onder meer door het nieuwe vervoersplan is er extra personeel nodig. «Zeker de moeite in tijden van forse besparingen», denkt woordvoerster Frieke Neyrinck.

De aanwervingen zijn broodnodig om het grote aantal medewerkers te vervangen die op pensioen gaan en om de talrijke mobiliteitsuitdagingen aan te kunnen, aldus de spoorwegmaatschappij.

«De komende tien jaar vertrekt 50% van het personeel op pensioen, wat een blijvende aanwervingsinspanning vraagt», steekt Neyrinck van wal. Opvallend, zeker in de huidige economie waar besparingen de klok slaan.

De NMBS-groep is vooral op zoek naar operationele beroepen. «We hebben vooral mensen op het terrein nodig, die met de trein rijden en die onderhouden.» Zo is er dankzij het nieuwe vervoersplan nood aan zo'n 70 extra treinbegeleiders.

Behalve de traditionele vacatures voor treinbestuurders en treinbegeleiders, wil de spoorwegmaatschappij voornamelijk mecaniciens rekruteren. Een doelgroep dat een zorgenkindje blijkt te zijn. Het is namelijk geen evidentie om mensen met een diploma aan te trekken. Bovendien is het noodzakelijk dat alle medewerkers tweetalig zijn.

«Het vraagt een serieuze inspanning om hen te vinden», vertelt Neyrinck aan Metro. Om belangstellenden te lokken, zal dochteronderneming HR Rail verschillende communicatiecampagnes op poten zetten. Zo kunnen we ons verwachten aan verschillende opendeurdagen en affiches in de stations.

Ondanks de problemen met het knelpuntberoep van mecaniciens, kloppen de spoorwegen zich op de borst. «De NMBS wordt een alsmaar meer aantrekkelijkere werkgever. We staan immers bekend om werkzekerheid, en ook de komende jaren zullen we qua werkgelegenheid een grote rol spelen», verzekert de woordvoerster.

In 2014 heeft de NMBS exact 1.085 personen aangeworven, waaronder heel wat treinbegeleiders, bestuurders, stationchefs en mecaniciens. Hoewel er steeds meer vrouwen (12,%) hun plek vinden in de onderneming, blijft het personeel grotendeels bestaan uit mannen, bevestigt Frieke.