North Sea Port verantwoordelijk voor 21,5 megaton CO2-uitstoot
North Sea Port, de fusiehaven van de Gentse haven en Zeeland Seaport, is verantwoordelijk 21,5 megaton CO2-uitstoot. Dat is 14 procent van de Vlaamse CO2-uitstoot en zowat 9 procent van de CO2-uitstoot van België. Dat licht North Sea Port CEO Jan Lagasse donderdag toe in Gent. Daartegenover staat een (directe en indirecte) economische meerwaarde van 14,5 miljard euro, goed voor 98.000 jobs.
North Sea Port is verantwoordelijk voor meer CO2-uitstoot dan Antwerpen, maar minder dan de haven van Rotterdam. De optelsom van die drie industriële clusters vertegenwoordigd meer dan een derde van de CO2-uitstoot in de Benelux, met de uitstoot van schepen erbij geteld gaat het om meer dan 40 procent.
"We hebben een grote uitdaging voor ons", zegt Lagasse. De CEO omschrijft de rol van het havenbedrijf als "niet langer die van landheer en bundelaar van laadstromen. We hebben de regie in handen van de technologische en duurzaamheidstransitie." Zo stelde ArcelorMittal eerder deze week een pilootinstallatie voor die CO2-uitstoot van de staalindustrie op termijn wil hergebruiken als nieuwe grond- en brandstof.
North Sea Port produceert op haar terrein ook groene energie. Zo wordt 280 megawatt windenergie geproduceerd en twee zonne-energieparken met een vermogen van 100 megawatt. Binnenkort komt daar in Terneuzen nog 30 hectare mobiele zonnepannelen bij. Die zullen geplaatst worden op ongebruikte terreinen en verplaatst worden wanneer nieuwe bedrijven er zich vestigen. Het is niet uitgesloten dat dit mobiel zonnepark, dat er binnen het jaar zal komen, ook in Vlaanderen ingezet zal worden.
De CO2-uitstoot van North Sea Port wordt vooral veroorzaakt door productie-activiteiten, niet zozeer door transport of energieverbruik. Ondanks de economische groei van de haven is de uitstoot niet toegenomen. Maar de haven wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn.
bron: Belga