"Onderzoeken of we gestandaardiseerde toetsen kunnen ontwikkelen"

door
Belga
Leestijd 2 min.

"In het licht van enkele ongenuanceerde uitspraken over de kwaliteit van ons onderwijs in de voorbije dagen, is het goed dat de inspectie het volledige plaatje schetst", zo laat de woordvoerder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vandaag weten naar aanleiding van het bekendmaken van de Onderwijsspiegel 2019, het jaarrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. "93 pct van de basisscholen en 86 pct van de secundaire scholen krijgen een gunstig advies. Het leer- en leefklimaat in onze scholen krijgt goede punten, wat ertoe bijdraagt dat leerlingen in zo optimaal mogelijke omstandigheden kunnen leren." Maar er zijn ook een aantal "pijnpunten" die in het inspectieverslag aangehaald worden, over de evaluatie en feedback naar leerlingen toe, bijvoorbeeld, die beter kan, of over de kwaliteitsontwikkeling waar onvoldoende aandacht voor is in de Vlaamse scholen.

"We erkennen de nood aan datageletterdheid, zoals de commissie Monard vorige week aangaf", reageert de vrije onderwijskoepel. "De resultaten van gevalideerde toetsen in het basisonderwijs kunnen sterker worden ingezet. Met de vernieuwde evaluatiebox, een tool die we onze basisscholen aanbieden, moedigen we scholen aan om op een geïnformeerde manier aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Ook onderzoeken we, of we voor het secundair onderwijs gestandaardiseerde toetsen kunnen ontwikkelen. Datagebruik is één van de strategische doelstellingen uit ons begeleidingsplan."

"De vaststellingen geven ons belangrijke aanwijzingen over de sterktes en werkpunten in de scholen en waarop we extra moeten inzetten", besluit Katholiek Onderwijs Vlaanderen in een eerste reactie aan Belga. "Het verslag bevestigt dat onze scholen kwaliteitsvol werken, maar dat we moeten blijven inzetten op kwaliteitsontwikkeling en evaluatie. Onze pedagogische begeleidingsdienst gaat hier zeker mee aan de slag."

bron: Belga