Onderzoekt wijst uit dat je vermagert en je vetpercentage vermindert als je het openbaar vervoer neemt
Het is geen verrassing dat uit een nieuwe studie bleek dat actieve werkvormen van het woon-werkverkeer zoals wandelen en fietsen, gekoppeld zijn aan een lager lichaamsgewicht en minder lichaamsvet dan degenen die naar hun werk rijden met de auto. Nu blijkt echter ook dat deze voordelen ook gelden voor mensen die het openbaar vervoer nemen naar het werk in plaats van de auto.
Onderzoek, gepubliceerd op thebmj.com, door een Brits team van de London School of Hygiëne & Tropical Medicine en University College London analyseerde de Body Mass Index (BMI) en het vetpercentage van de deelnemers. Beide metingen zijn goede manieren om obesitas vast te stellen.
De resultaten van de studie kunnen belangrijke gevolgen hebben voor het vervoer en gezondheidsbeleid in de VS waar volgens het US Census Bureau 86% van de werknemers pendelen door particulier gemotoriseerd vervoer zoals een auto, vrachtwagen of bestelwagen.
Obesitas is een groot probleem in de VS waar meer dan een derde van de volwassenen lijdt aan zwaarlijvigheid. Veel van de belangrijkste doodsoorzaken waaronder hart-en vaatziekten worden geassocieerd met obesitas en de medische kosten van mensen met obesitas zijn 1429 dollar hoger dan die van een persoon met een normaal gewicht.
De onderzoekers analyseerden gegevens van de Understanding Society. Zij onderzochten in totaal 7534 BMI-metingen en 7424 metingen van lichaamsvetpercentage bij zowel mannen als vrouwen.
Uit dat onderzoek kwam volgend resultaat:
?Privaat vervoer: 76% mannen, 72% vrouwen
?Publiek vervoer: 10% mannen, 11% vrouwen
?Wandelen of fietsen: 14% mannen, 17% vrouwen
Mannen die het openbaar vervoer namen of kozen voor een actief vervoersmiddel hadden gemiddeld een BMI van 1 punt minder dan mannen die met de auto naar het werk reden. Voor vrouwen kwam het verschil op 0,7 punten wat neerkomt op een verschil in gewicht van 2,5 kg.
De studie gebruikte een betrouwbare gegevensbron waarmee de uitkomsten objectief gemeten konden worden. Ze wordt echter beperkt door de beperkende aard van de opties voor het transport (niet iedereen kan met openbaar vervoer naar het werk) en het feit dat er geen overzicht was van de voedingsgewoonten van de deelnemers.
De auteurs erkennen dat verder longitudinaal onderzoek nodig is om een causaal verband te bevestigen, maar ze adviseren alvast dat als je het openbaar vervoer kan gebruiken, je dat best ook doet. Niet alleen voor het milieu is het beter maar ook voor je BMI en je vetpercentage.