Online shoppen is vaak duurder, en dit is de reden

Vanuit je luie zetel een nieuwe outfit of laptop kopen, is best wel handig. Maar uit onderzoek is gebleken dat online winkelen niet goedkoper en vaak zelfs duurder is dan traditioneel shoppen.
door
koen.de.nef
Leestijd 2 min.

Belgen maken steeds meer gebruik van e-commerce, oftewel online shoppen. In 2018 spendeerden we met zijn allen 10,67 miljoen euro op het internet, vijf procent meer dan in 2017. Zo blijkt uit de berekeningen van BeCommerce.

Online shoppen is erg makkelijk, maar mensen gaan er nog te vaak van uit dat online winkelen ook goedkoper is dan een fysieke winkel binnen te stappen. Dat blijkt niet (altijd) het geval te zijn.

Prijsalgoritmes

Volgens Graeme McLean, professor marketing aan de University of Strathclyde, worden de online prijzen vaak opgedreven door middel van algoritmes. “De meeste consumenten hebben al kunnen vaststellen dat de prijs van online producten op enkele uren tijd verschillende prijsfluctuaties kunnen tonen. Deze verschuivingen zijn het werk van een prijsalgoritme. Die technologie maakt het mogelijk om de prijs van producten en diensten volgens een aantal variabelen te wijzen. Deze algoritmes houden onder meer rekening met de actuele vraag, de prijzen van de concurrenten en de geschiedenis en het browsergedrag van de consument”, klinkt het.

Overal dezelfde (hogere) prijzen

Hoewel e-commerce het voor de koper makkelijk maakt om prijzen te vergelijken, wordt dat systeem dus gebruikt om de prijzen op te krikken. “De algoritmes houden ook constant toezicht op de activiteiten van andere online platforms en winkels. Die vergelijkingen omvatten echter ook de prijzen die de concurrenten hanteren. Op die manier zullen de tarieven van de verschillende verkopers zich automatisch aan de andere verkopers aanpassen. Wanneer een bedrijf zijn prijzen verhoogt, zullen de concurrerende systemen die beweging vaak nagenoeg automatisch volgen”, vertelt hij.

Nefast voor economische groei

Dit systeem met dynamische prijzen brengt de concurrentie en daarmee ook de economische groei echter in gevaar. “Hierdoor dreigt uiteindelijk de concurrentie te zullen worden uitgeschakeld. Alle verkopers zullen bijna identieke prijzen hanteren. Een gebrek aan concurrentie beperkt echter ook de innovatie en de productiviteit. Daardoor dreigt op termijn uiteindelijk ook een tragere economische groei”, waarschuwt McLean.