Ook stress door flexibele werkdag?

Werkdagen zijn vaak hectisch, met onverwachte wendingen en overvolle mailboxen. Dan helpt het niet als we ook nog ongeorganiseerd werken.
door
marketing
Leestijd 2 min.

Diane Van Otten van VDAB coacht hoger opgeleide werkzoekenden vanuit Turnhout. Via chat, telefoon, mail, Skype en binnenkort WhatsApp adviseert de digitale coach hoe je vlot een werkdag doorkomt. Dit zijn de problemen die ze vaak tegenkomt en haar advies.

Geen planning?

To-do: “Voorzie tijd om je agenda in te plannen. Wat te doen? Welke collega's spreken? Waar werken? Plannen is ook werken.”

Te laat opstaan?

To-do: “Sta een half uur vroeger op. Zo kan je de komende dag overlopen, nemen wat je hiervoor nodig hebt, de verkeersinformatie checken, inspelen op onverwachte zaken...”

Nood aan vast bureau?

To-do: “Weet dat je niet naar een eigen bureau aan het raam moet streven. Steeds meer organisaties hebben flexibele bureaus en een clean desk policy. Organiseer je hiernaar.”

Ongeorganiseerd onderweg?

To-do: “Berg alles wat je nodig hebt op in één kantoortas: je laptop, smartphone en documenten. Zo heb je alles bij je als je thuiswerkt, afspraken hebt en vaak van bureau wisselt.”

Afspraken lopen uit?

To-do: “Plan steevast een derde meer tijd in dan de afspraak zou duren. Plan ook af en toe niets in. Lege blokken. Zo heb je nog ruimte voor onverwachte To-do's.”

Chaotische mailbox?

To-do: “Orden je mails volgens een structuur met maximaal tien mappen in je inbox. Vergelijk het met een kast gebruiken en op orde houden. Kijk maar drie keer per dag in je digitale kast.”

Te veel To-do's?

To-do: “Gebruik de To-do-lijst in je mailprogramma. Stel je prioriteiten. Plan grote taken in je agenda in. Doe kleinere taken tussendoor. Verwijder taken die niet meer nodig zijn.”

By the way, goed georganiseerd solliciteren heeft zijn voordelen. Je hebt het dan al in de vingers voor het geval je ermee geconfronteerd wordt in je loopbaan.