Ovulatie beïnvloedt koopgedrag van de vrouw

door
Joris
Leestijd 2 min.

Volgens een studie uitgevoerd door de Universiteit van Texas in San Antonio (UTSA) en de Carlson School of Management, motiveert de ovulatiecyclus vrouwen om hun sociale status ten opzichte van andere vrouwen te verhogen. De cyclus zorgt ervoor dat vrouwen onbewust andere vrouwen gaan willen overtreffen en dat kan volgens de onderzoekers beduidende gevolgen hebben voor het koopgedrag van de vrouw.

Het dictatorspel

De onderzoekers deden verschillende studies. In één van die studies moesten ovulerende en niet-ovulerende vrouwen het 'dictatorspel' spelen. Dat is een populair economisch spel waarbij de testpersonen geld ontvangen en ze moeten beslissen of ze het geld willen delen met anderen. Uit dit experiment bleek dat ovulerende vrouwen veel minder snel bereid waren om te delen als de andere testpersoon een vrouw was. Niet-ovulerende vrouwen deelden ongeveer 50 procent van het geld terwijl ovulerende vrouwen maar bereid waren half zoveel te delen.

Betere sociale status boven alles

In een tweede studie moesten vrouwen kiezen tussen optie A en B. Bij de eerste optie zou zij een auto van 25 000 dollar krijgen terwijl de andere vrouw een auto zou krijgen van 40 000 dollar (optie A). Bij de andere optie zou de testpersoon een auto van 20 000 dollar krijgen terwijl de andere vrouw één zou krijgen van 12 000 dollar. De ovulerende vrouwen verkozen optie B, voor deze optie kiezen zou zorgen voor een betere sociale status ten opzichte van de andere vrouw.

"Het interessante aan deze bevindingen is dat ovulerende vrouwen zo bezorgd zijn over hun relatieve positie dat ze bereid zijn om minder te nemen voor zichzelf alleen omdat ze dan andere vrouwen kunnen overtreffen," zegt co-auteur Vladas Griskevicius, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Minnesota's Carlson School of Management.

Gemener voor vrouwen, aardiger voor mannen

De studies toonden niet altijd aan de ovulerende vrouwen meer status wilden. Als vrouwen het dictatorspel speelden tegen een man was het resultaat nog verrassender. Ovulerende vrouwen werden gemener voor andere vrouwen, maar aardiger voor mannen. Niet-ovulerende vrouwen deelden ongeveer 45 procent van het geld met een man, maar ovulerende vrouwen gaven 60 procent van het geld aan de man.