Parijs legt discriminerende reclame aan banden
In de reclamecampagne staan de broodmagere modellen op rollerskates in vernederende of provocerende poses, zoals met de benen geopend in de lucht. Volgens critici zouden de beelden aanzetten tot verkrachting.
Elke poster beoordelen
Ook de gemeenteraad was niet te spreken over de posters en besloot daarom het contract aan te passen met JCDecaux, de reclamefirma die zich ontfermt over de posters en billboards in de publieke ruimte. Dat nieuwe contract treedt vanaf eind november in werking. Het bedrijf moet vanaf dan elke poster beoordelen en mag niet langer beelden verspreiden die seksistisch of discriminerend zijn.
Nationale wet
"In navolging van steden zoals Londen en Genève, die al gelijkaardige maatregelen hebben ingevoerd, en in afwachting van een nationale wet, onderneemt nu ook Parijs actie om de verspreiding en promotie te voorkomen van beelden die denigrerend zijn voor bepaalde groepen burgers", verklaarde burgemeester Anne Hidalgo na de gemeenteraad.
De gemeenteraad wil niet alleen seksistische reclame aan banden leggen, maar ook advertenties die discriminerend zouden zijn op basis van ras, afkomst, religie, seksuele voorkeur of leeftijd.