Pleziervaart vindt weg naar Vlaanderen
Veel meer dan met pleziervaart, wordt Vlaanderen geassocieerd met economisch transport. Toch bracht de verkoop van waterwegenvignetten vorig jaar bijna 600.000 euro in het laatje van de overheid. De prijs van zo'n vignet ligt tussen 40 en 160 euro, afhankelijk van de geldigheidsduur en de lengte van het vaartuig.
Verscherpte controles
In 2014 werden in het Vlaams gewest 7.545 waterwegenvignetten verkocht, goed voor een toename van bijna 1.000 stuks ten opzichte van een jaar eerder. «Dat wijst op een toenemende populariteit», stelt Vlaams parlementslid Lieve Maes (N-VA), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit en Toerisme Ben Weyts (N-VA), in Metro. Ondergeschikt verwijst Maes ook naar de verscherpte controles. Daarbij werden vorig jaar 309 overtredingen geregistreerd.
Antigua & Barbuda
Zoals te verwachten, werd het merendeel van de vignetten verkocht aan Belgen en inwoners uit de buurlanden. Toch blijken onze binnenwateren ook aantrekkingskracht uit te oefenen op schippers uit meer exotische oorden. Zo vonden ook plezierboten uit het Caraïbische Antigua & Barbuda of het Amerikaanse Samoa al de weg naar Vlaanderen.
(Foto Jan Derboven)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Alleen op het water kom ik volledig tot rust»
(Foto R.V.)
De 71-jarige Jo Labens zit het hele jaar door op het water. Het grootste deel van zijn tijd dobbert hij rond in Vlaanderen en Wallonië. «Ik had vroeger een heel stresserende job, als coördinator in een sociaal centrum. Alleen op het water kom ik volledig tot rust», lacht de gepensioneerde Antwerpenaar. Labens kocht zijn eerste vaartuig al in 1982. Tegenwoordig vaart hij rond met een boot van meer dan 100 jaar, met een omvang van 16 bij 3,5 meter.
Als voorzitter van de Vlaamse Pleziervaart Federatie heeft Labens een goed zicht op de de Vlaamse binnenwateren. «Als je spreekt over snelvaart en jetski's, dan is de populariteit inderdaad toegenomen.» Bij de toegenomen verkoop van vignetten plaatst hij evenwel kanttekeningen. «Om grote kuis te houden onder de scheepswrakken, moeten ook stilliggende boten sinds vorig jaar een vignet hebben. Dat wil dus niet zeggen dat er meer wordt gevaren.»
Dat de pleziervaart een meer exotisch karakter heeft gekregen in Vlaanderen, ondervindt Labens wel aan den lijve. «Naast mij ligt op dit moment een boot die helemaal vanuit het Russische Sint-Petersburg komt. Ook huren steeds meer buitenlanders hier een vaartuig.»
Matthias Adriaensen