Problemen met je iPhone-batterij? Nu is het moment om ze te vervangen
De iPhone-batterij is al een tijdje een veelbesproken onderwerp. Heel wat iPhone-gebruikers zagen dat hun toestel na verloop van tijd soms uitviel terwijl het scherm nog een batterijlading van 50% aangaf. Apple pakte dat probleem vorig jaar aan met een iOS-update.
Klachten van iPhone-gebruikers
Het probleem was verholpen, maar de update maakte oudere iPhones opvallend trager. Het besturingssysteem bepaalde immers zelf of de batterij verouderd was en in dat geval werd het systeem vertraagd omdat de batterij simpelweg niet meer energie aankan.
Dat was niet naar de zin van de consumenten, dus besloot Apple om batterijvervangingen een stuk goedkoper te maken. Tot eind dit jaar kan dat in een officiële Apple Store nog aan de voordelige prijs van 29 euro. Wacht je tot na 31 december 2018, dan betaal je 49 euro voor een nieuwe batterij. Voor iPhone X-gebruikers wordt dat dan zelfs 69 euro.
Slijtage tegengaan
Ook een nieuwe batterij zal op termijn slijtage vertonen. Volgens Apple behoudt de batterij na 500 oplaadbeurten nog slechts 80% van haar maximumcapaciteit. Vanaf dan is je batterij zeker en vast aan vervanging toe. Je kan je batterijcapaciteit controleren door in de instellingen naar Batterij' te gaan en vervolgens Batterijconditie' te kiezen.
Om de levensduur van je batterij te beschermen, laat je ze best niet volledig leeglopen, maar wacht je evenmin tot ze volledig opgeladen is. Een batterij verslijt het minst als je ze opgeladen houdt tussen 40% en 95%. Om te voorkomen dat ze snel leegloopt, schakel je het best wifi, bluetooth en locatievoorzieningen uit. Pas ook je schermhelderheid aan. En als je batterij bijna leeg is, activeer je het best de energiebesparingsmodus.