Revolutionair transportsysteem Hyperloop in de maak

door
Hans
Leestijd 2 min.

Hyperloop Transportation Technologies, het bedrijf van miljardair Elon Musk, heeft aangekondigd dat het in 2016 de allereerste Hyperloop zal lanceren in de Californische stad Quay Valley. Het revolutionaire transportsysteem 'Hyperloop' is een circuit van buizen waar binnenin een extreem lage druk aanwezig is. Capsules worden gevuld met mensen die hen voortbeweegt aan supersonische snelheden.

Momenteel zit het project nog in een testfase. De bedoeling is om een spoor van acht kilometer te bouwen in Quay Valley en zal rond centraal Californië gaan. De zogenaamde Interstate 5 is een afgelegen open plek dat halverwege San Francisco en Los Angeles ligt. De aangekondigde 1300 km/uur zullen niet gehaald worden, maar het is een begin zeggen de ontwikkelaars. De Hyperloop, is ontworpen door SpaceX en Tesla Motors' CEO en werd in de zomer van 2013 gepubliceerd. Het is een bovengronds transportnetwerk met buizen dat over honderden kilometers gespannen zou worden. Er is 7500 hectare grond nodig om de bouw te realiseren. De bouw van de Hyperloop zal worden betaald met honderdduizenden dollars van het Hyperloop Transport Technologies bedrijf.

Hyperloop is serieus over dit project. "Het is geen testbaan," zegt CEO Dirk Ahlborn. "Maar de verwachte Noord - Zuid Californië verbinding is nog niet aan de orde. Iedereen kan een kaartje kopen en aan boord klimmen als hij dat wil. Snelheden over de 1000 km/uur zullen we bijlange niet naderen. Maar dat is ook niet echt wat we hier willen testen," zegt Ahlborn. Bijna 200 ingenieurs van onder andere Boeing, NASA, Yahoo! en Airbus werkten mee aan dit project. Een 25-tal studenten architectuur van de universiteit van Californië en Los Angeles (UCLA) werkten mee aan programma's waaronder routeplanning, capsule design, en kostenanalyse.

De Hyperloop past op een plek waar auto's minder nodig zijn en een stap terug doen. Het is hiermee de bedoeling naar een niet-vervuilend openbaar vervoersysteem te groeien. Ahlborn zegt dat het spoor en het station op zijn minst gedeeltelijk op zonne-energie zal draaien.