Slaafvrij' chocolademerk lonkt naar de beurs
Tony's Factory, zoals het bedrijf heet, werd twaalf jaar geleden opgericht door journalisten van het Nederlandse televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde'. Tijdens de opnames kwamen ze tot de vaststelling dat zowat alle grote chocoladebedrijven cacao gebruiken die geteeld wordt op plantages waar kinderarbeid aan te pas komt.
Ze besloten zelf een onderneming op te richten, die zich engageert dat er bij de productie geen beroep gedaan wordt op slavenarbeid.
30 miljoen euro omzet
Het bleek een succes, ook economisch. Ondertussen zijn de repen van Tony's Chocolonely te koop in zeven landen en telt het assortiment zestien verschillende smaken. Vooral de laatste jaren zit het merk in de lift. Zo zou de omzet sinds 2011 verdertigvoudigd zijn. In het boekjaar 2015-2016 ging het om bijna 30 miljoen euro.
«We zijn sinds de start van Tony's Chocolonely succesvol met het veroveren van de consumentenharten met hoge kwaliteit chocolade waarmee we laten zien dat chocolade maken anders kan, door direct samen te werken met cacaoboeren», zegt Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van het merk.
PR-stunt?
«Daar zijn we trots op, maar het brengt ons nog niet dicht genoeg bij ons uiteindelijke doel; het slaafvrij maken van de cacao-industrie.»
Een volgende stap in de expansie zou een beursgang kunnen zijn. «Ik ben ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie», aldus Beltman.
Voorlopig heeft het bedrijf enkele adviseurs onder de arm genomen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Al maken sommigen analisten ook gewag van een mogelijke PR-stunt.