Sociale netwerken "kunnen meer doen" in strijd tegen fake news, zegt Europese Commissie
Zes dagen voor de start van de Europese verkiezingen doen Facebook, Google en Twitter nog steeds te weinig in de strijd tegen fake news. Dat blijkt uit een nieuwe evaluatie die de Europese Commissie vandaag heeft gemaakt. Facebook, Google en Twitter ondertekenden vorig najaar een gedragscode waarin ze zich engageren om desinformatie en fake news op het internet te bestrijden. Sindsdien moesten de populaire platformen elke maand rapporteren hoe ver ze staan in de strijd tegen valse accounts en bots, hoe ze politieke advertenties transparanter maken, et cetera.
"We erkennen de vooruitgang die Facebook, Google en Twitter hebben gemaakt om de transparantie te versterken en de integriteit van de Europese verkiezingen te beschermen", zo stelt de Commissie in een mededeling. Zo erkent de Commissie onder meer dat de drie bedrijven maatregelen hebben genomen tegen gecoördineerde desinformatiecampagnes, en politieke advertenties beter controleren.
"Maar er moet nog meer gebeuren om de integriteit van hun diensten te versterken, inclusief de advertentiediensten", vervolgt de Commissie. Zo moeten Twitter en Google een tandje bijsteken wanneer het gaat om de identificatie van inhoudelijke advertenties. Dat soort advertenties kunnen volgens de Commissie een bron van desinformatie zijn en verdeeldheid zaaien in het openbare debat.
Vooralsnog hebben de techreuzen onvoldoende informatie aangeleverd om precies na te gaan in hoeverre de genomen maatregelen de stroom aan fake news hebben ingeperkt, zo stelt de Commissie vast. Tegen het jaareinde volgt een eerste grote evaluatie van de gedragscode. Stelt die teleur, dan zou de Commissie wetgeving kunnen voorstellen die de techreuzen dwingt om meer te doen.
De verspreiding van fake news zou volgens waarnemers van invloed kunnen geweest zijn in de campagnes rondom het brexit-referendum en de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Eerder al stipte de Commissie Rusland aan als voornaamste bron van campagnes die tot doel hebben om de stembusgang te beïnvloeden.
bron: Belga