Speelgoedwinkels vrezen toename e-commerce niet

Dat Nederlandse speelgoedwinkels lijden onder de onlineverkoop van cadeaus verontrust de Vlaamse winkeleigenaars niet. "Het een heeft het ander nodig", klinkt het bij de winkelketen Fun.
door
Xavier
Leestijd 1 min.

De eindejaarsperiode is een lucratieve tijd voor verkopers van speelgoed, maar de feestdagen geven de uitbaters van Nederlandse speelgoedwinkels steeds meer met een wrang gevoel. De voorbije 8 jaar zagen de warenhuizen hun omzet met 35% teruglopen. Ook het aantal winkels daalde met 20%, meldt de Volkskrant. Toch vrezen hun Belgische collega's niet dat de negatieve trend de landsgrenzen zal oversteken.

"Tijdens de eindejaarsperiode is de onlineverkoop goed voor 10% van onze omzet. Tel daar de klanten bij die het speelgoed online bestellen en zelf komen afhalen en je komt aan 20%", vertelt woordvoerder van winkelketen Fun Gouthier Vervaeke aan Metro. "Maar de meningen van de specialisten zijn verdeeld. Sommigen denken dat de retail uiteindelijk baat zal hebben bij een toegekomen e-commerce, anderen dan weer niet. Persoonlijk denk ik dat het een niet zonder het ander kan."

Sint in de winkel

Ook Unizo ziet het niet zo'n vaart lopen. "De fysieke speelgoedwinkels zullen niet verdwijnen, omdat ze een meerwaarde creëren", aldus woordvoerder Filip Horemans. "Speelgoed kopen is een beleving voor kinderen. Daarom raden we de verkopers aan om daarop in te spelen, door bijvoorbeeld de Sint uit te nodigen in de winkel."

(xvdl)