Spotify wordt nog persoonlijker

door
Online redactie
Leestijd 2 min.

Op een media-event in New York heeft Spotify zijn toekomstplannen bekendgemaakt. Naast de introductie van nieuwe media zoals video's en podcasts, wil de dienst ook meer gepersonaliseerde afspeellijsten aanbieden die afgestemd zijn op wat jij op dat moment aan het doen bent.

Al een tijdje circuleren de geruchten dat de dienst zal uitbreiden en ook video's zal aanbieden, gisteren werd dat eindelijk officieel. Spotify-oprichter en CEO Daniel Ek maakte bekend dat de dienst gaat samenwerken met verschillende partners waaronder Vice News, BBC, Vogue, TED, Comedy Central, en nog veel meer.

Het ziet ernaar uit dat veel van die partners filmpjes zullen aanbieden van hun populairste programma's. Zo zal Comedy Central stukjes aanbieden van zijn populaire serie Broad City.

"Muziek verschuift weg van genres," zei de CEO nog. "Mensen zoeken niet meer naar 'hip hop' of 'country', maar zoeken eerder rond bepaalde activiteiten of ervaringen."

De dienst zal meer focussen op de muziek waar je eerder naar luisterde, wie je bent (leeftijd en locatie) en het tijdstip. Spotify zal kijken waar je vroeger al naar luisterde en zal dan kijken wat voor jou werkt op dat bepaalde tijdstip.

Zo zal je 's morgens bijvoorbeeld de afspeellijsten "Wake Up Happy" en "Sunrise Run" zien of afspeellijsten die je zelf gemaakt hebt maar vaker op dat tijdstip geluisterd hebt. Je zal zo van de ene naar de andere afspeellijst kunnen swipen.

De nieuwe Spotify heeft nog een nieuw onderdeel: 'Running'. Deze dienst zal gebruik maken van de verschillende sensors in je smartphone om te kijken hoe snel je loopt, daarop zal het dan je afspeellijst afstellen, bovendien zal die afspeellijst nog steeds rekening houden met je muzieksmaak. Maar het gaat nog verder. Spotify zal binnenkort ook een nieuw muziekformaat aanbieden dat de compositie verandert afhankelijk van de snelheid waarmee je loopt.

Om dit allemaal op elkaar af te stemmen kan Spotify gebruikmaken van een enorme hoeveelheid aan data die het sinds zijn lancering verzamelde, waaronder 25 miljard uur aan beluisterde muziek. Maar met dit nieuwe systeem kan de steamingdienst nog beter bepalen wie jij bent en hoe je dagritme eruit ziet in vergelijking met dat van anderen.