Steeds meer jongeren doen studentenjob
Ober in de horeca, bandwerk in een fabriek of strandstoelen verhuren aan de kust. Voor velen zijn het nostalgische herinneringen aan hun tijd als jobstudent, toen ze een centje bijverdienden om hun studies te financieren of een bromfiets te kopen.
Zo'n bijverdienste is ook vandaag nog bijzonder aantrekkelijk, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ) die Metro kon inkijken. Zo was in 2014 een totaal van 469.000 jobstudenten aan de slag, wat neerkomt op een stijging van 5% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral meisjes (56%) hebben wel oren naar een studentenjob.
Alles samen waren die jonge werkkrachten goed voor 10,3 miljoen gewerkte dagen. Zo presteerde een gemiddelde jobstudent vorig jaar 22 dagen, wat een maandloon opleverde van 1.616 euro netto. Ruim de helft (59%) van die dagen werden gepresteerd tijdens de maanden juli, augustus en september. Tegelijk winnen ook de andere maanden aan populariteit (+3,4%).
Volgens zelfstandigenorganisatie Unizo - die bij 555 ondernemers een bevraging deed over de huidige maand juli - is het studentenwerk interessant voor alle partijen. Niet alleen hebben de jongeren een bijverdienste, ze doen ook een pak ervaring op voor hun latere beroepsleven. Voor de bedrijven zijn ze enthousiaste werkkrachten, die makkelijk inzetbaar zijn en de werkdruk verlichten.
Dat laatste vertaalt zich ook aan de ondernemerszijde in cijfers. Als we de activiteiten buiten beschouwing laten die zich niet lenen tot studentenwerk, doet gemiddeld de helft van de bedrijven een beroep op jobstudenten. Opvallend is tot slot dat één op vijf het zelfs als een aanwervingskanaal beschouwt. Jobstudenten die goed presteren, kunnen een vast contract in de wacht slepen. (ma)