"Stop met Amsterdam te promoten"

Er mag geen cent belastinggeld meer naar de promotie van Amsterdam gaan. Dat heeft vindt de Nederlandse partij D66. Dat geld moet gebruikt worden om andere steden in de kijker te zetten.
door
Heleen
Leestijd 2 min.

De Nederlandse hoofdstad wordt overrompeld door toeristen, tot groot ongenoegen van de bewoners. Om die toestroom te beperken, kondigde de gemeente al een hotelstop af en toomde ze de groei van Airbnb in de stad al in. Ook mogen er geen toeristenwinkels meer bijkomen. Het gaat om handelaars die zich willen toeleggen op fietsenverhuur, wafelverkoop en ticketdistributie. Ondanks al die maatregelen, draait de promotie van Amsterdam nog op volle toeren.

8,7 miljoen euro

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) krijgt jaarlijks 8,7 miljoen euro subsidie om Nederland op de kaart te zetten. Welk deel daarvan rechtstreeks naar de promotie van Amsterdam gaat, is moeilijk te becijferen maar elke cent is er een te veel, meent de sociaal-liberale partij. "Er zijn heel veel plekken in Nederland die dolgraag meer toeristen willen en die de banen goed kunnen gebruiken. Amsterdam promoot zichzelf wel. Het is dom om daar nog geld aan uit te geven", stelt Kamerlid Jan Paternotte. Hij haalt Leeuwarden als voorbeeld aan, dat in 2018 culturele hoofdstad van Europa is.

Het NBTC is not amused met de kritiek van de politicus. "Wat we steeds meer doen is Amsterdam inzetten als middel, om de toerist juist de rest van Nederland te laten zien, in plaats van als doel", klink het.

Londen

Uit een recent onderzoek van European Cities Marketing (ECM) blijkt dat Amsterdam op de achtste plaats staat in de rangschikking van populairste Europese steden bij toeristen. Londen staat op de eerste plaats, gevolgd door Rome, Barcelona, Madrid, Praag, Wenen en München.