t-interim begeleidt kandidaten in de retail

door
marketing
Leestijd 2 min.

“Geen sector die zoveel mogelijkheden biedt als de retail.” Aan het woord is Saskia Minjauw, zij is Key Account medewerker van t-interim.

“Wij zoeken hier alle kandidaten voor de verschillende sectoren van de retail: dat gaat van jobstudenten die willen inspringen in het weekend en de vakanties over winkelmedewerkers tot shopmanagers.”

Saskia begeleidt ook mensen die een totale carrièreswitch maken en zo in de retail terechtkomen: “Zo heb ik een directrice van een woonzorgcentrum kunnen plaatsen in een winkel. Zij was een zeer goede coach voor haar team maar ze miste enkel nog wat specifieke ervaring in de fashion. Ze heeft een bijkomende opleiding kunnen volgen en is nu een succesvolle shopmanager. We hebben zo ook iemand uit de horeca naar de retail begeleid en die overgang verliep vlekkeloos.”

Job battle

De meeste vacatures worden ingevuld via de standaard selectieprocedures: searchen op jobsites, via onze eigen talenttool, posts op social media zoals Linkedin en Facebook, plaatsen van advertenties… Af en toe zetten we onze zoektocht extra kracht bij aan de hand van het innovatieve concept van de job battle, waar in tegenstelling tot de normale vacatures de kandidaten het tegen elkaar moeten opnemen. De volledige sollicitatieprocedure vindt plaats op één dag. De sollicitanten krijgen een rondleiding in het bedrijf, en in de namiddag volgen dan de selectieproeven. Zo krijgen de kandidaten een uitstekend beeld van het bedrijf en de werkgevers weten ook meteen wat de sollicitanten in hun mars hebben.”

“Iedereen kan starten in de retail, als je geen ervaring hebt, moet je wel onderaan de ladder starten maar dan kan het snel gaan”, vertelt Saskia: “Ik heb mensen zien doorgroeien die gestart waren als jobstudente en dan winkelmedewerker zijn geworden, daarna assisttent en shopmanager tot zelfs regiomanager. Het is een flexibel systeem, je kan ook kiezen om parttime te gaan werken, dat is allemaal mogelijk. Als je geen diploma hebt maar wel zin en motivatie en je hebt geen probleem om in het weekend te werken dan kan je altijd starten de retail.


Welke eigenschappen moet je hebben om aan de slag te gaan in de retail?

Klantgerichtheid:

Wellicht de belangrijkste eigenschap. Meedenken met de klant, sociaal zijn, goed aanvoelen wanneer je moet helpen.

Flexibiliteit:

Dat gaat niet enkel over het takenpakket - in een winkel moet je alles kunnen doen - maar ook over de uren: weekendwerk is eerder de regel.

Leiderschap:

Dan hebben we het vooral over de shopmanagers, die moeten voldoende coachende capaciteiten hebben om hun team elke dag te blijven motiveren.


Soukaina Toumi

Shopmanager ZEB Kontich

“Meteen na mijn studies psychologie ben ik door t-interim uitgenodigd voor een job battle bij ZEB. Dan hebben ze mij gevraagd om als assistent te starten in Merchtem, twee maanden later heb ik de kans gekregen om shopmanager te worden. Na een jaar mocht ik dan al zelf een winkel openen in Groot-Bijgaarden en nu heb ik net de nieuwe winkel in Kontich geopend en ik ben nog maar 27, veel mensen geloven het niet als ik het hen vertel (lacht). Ik ben het levende bewijs dat doorgroeimogelijkheden wel degelijk bestaan. Als je het zelf echt wil, is alles mogelijk, zeker in de retail.”

Didier Cocquyt

HR manager Action

“Voor mij is werken in de retail altijd al een passie geweest. Eerder heb ik tien jaar lang gewerkt voor Carrefour in diverse functies en daarvoor had ik al als jobstudent vijf jaar in de verkoop gewerkt, dat was vooral eindejaarversterking en vakantiejobs in de zomer. Het voordeel van retail is dat als je iets doet, dat je dan onmiddellijk het resultaat kan zien. Als je een mooie opstelling maakt in de winkel, dan zie je binnen het uur of het werkt of niet en of de klanten ervoor vallen. Rechtstreeks contact met de klanten is overigens dé grote troef voor iedereen die in de retail aan de slag wil.”

Anja Vander Sype

Shopmanager Bel&Bo Aalst

“Mode heeft mij altijd gefascineerd, daarom ben ik begonnen als verkoopster. Het is leuk om mensen te helpen en hen een mooie outfit te bezorgen. Dat heb ik jaren gedaan. In de winkel is er dan een plaats vrijgekomen als shopmanager en dat was echt iets voor mij. Ik wilde niet enkel met de klanten bezig zijn maar ook graag het team gaan leiden en kijken hoe we de winkel optimaal kunnen inrichten. Nu ben ik als shopmanager ook met structuren bezig en het coachen van mensen geeft veel voldoening, wij krijgen daar specifieke opleidingen voor. Dat is net het ideale van onze job, dat we met heel veel dingen bezig zijn.”

 

Deze testimonial wordt u aangeboden door Metro-partner t-interim.