Telenet speelt met privacy voor reclame op maat
Online gebeurt het al langer, maar binnenkort zullen we ook persoonlijke reclame krijgen als we live naar televisie kijken. Dat is toch het doel van Telenet. In november start het bedrijf met de testfase, die enkele maanden zal duren, zo weet De Tijd.
Om de persoonlijke reclame bij de juiste kijker te krijgen, zal Telenet een gebruikersprofiel opstellen per digibox. Dat is gebaseerd op een aantal gebruikersgegevens, waarbij de klant zelf kan kiezen hoeveel Telenet over hem te weten komt.
Aangepast privacybeleid
Het bedrijf past zijn algemene voorwaarden en privacybeleid aan zodat de klanten kunnen kiezen uit vier niveaus: van een hoog privacyniveau waarbij het bedrijf alleen de basisgegevens van de klant gebruikt, tot een laag privacyniveau waarbij Telenet informatie over het surfgedrag van klanten kan gebruiken om aangepaste spotjes te tonen. De klanten zullen automatisch in dat laagste niveau terechtkomen, tenzij ze zelf expliciet aangeven dat ze dat niet willen. Dat kan niet door de beugel, vindt staatssecretaris De Backer.
Eerder werd concurrent Proximus al op de vingers getikt door de Privacycommissie voor iets gelijkaardig en De Backer verwacht dat hetzelfde zal gebeuren bij Telenet.