Thomas Cook - Zestigtal Neckermann-reiswinkels opent weer de deuren

door
Belga
Leestijd 2 min.

Wie op reis wil gaan, kan daarvoor vanaf maandag opnieuw terecht in 62 reiswinkels van het vroegere Thomas Cook, die onder de vleugels van de Spaanse reisgroep Wamos een doorstart maken met de merknaam Neckermann. Maar de traditionele Thomas Cook- of Neckermann-pakketreizen zal je er niet meer vinden: voorlopig worden er alleen reizen van spelers als Corendon en Sun Web verkocht. Touroperator Thomas Cook kwam in België in vieze papieren nadat de Britse gelijknamige moedergroep op 23 september de activiteiten had stopgezet door financiële moeilijkheden. Twee dagen later werden drie van de vier Belgische Thomas Cook-vennootschappen, goed voor 75 werknemers, failliet verklaard. Op 1 oktober volgde de vierde vennootschap, Thomas Cook Retail België. Die omvatte voornamelijk de 91 reiswinkels van de touroperator, goed voor 501 werknemers.

Ruim een week na dat laatste faillissement konden de curatoren goed nieuws aankondigen. De Spaanse reisgroep Wamos vestigde zich in België met de overname van 62 van de 91 reiswinkels en 195 personeelsleden. De winkels krijgen "Neckermann" als uithangbord en er worden in een eerste fase alleen pakketreizen, hotelverblijven, vliegtickets en dergelijke aangeboden van andere spelers (zoals Corendon, Pegase, Club Med en MisterFly), zo werd nog aangekondigd.

De voorbije week was het alle hens aan dek om de doorstart te realiseren. Wamos Benelux werd opgericht, er kwam een akkoord over de loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werknemers, er werd aan het informaticasysteem gesleuteld enzovoort. Zondag kwam dan de bevestiging dat de 62 winkels op maandag de deuren kunnen openen. Op de website neckermann.be is het nog een paar dagen wachten.

Nog niet alle issues zijn volledig van de baan, maar "het was heel belangrijk om herop te starten", zei Frédéric Van Waeijenberge, de commercieel directeur van Wamos Benelux, zondag. "Het belangrijkste is dat we we opnieuw 'live' zijn."

Volgens de commercieel directeur wordt er de komende dagen vooral op ingezet om "ervoor te zorgen dat alles draait, het vertrouwen van de klant terug te winnen en het aanbod uit te breiden". Hij verwacht ook nog vragen van klanten die bij het vroegere Thomas Cook/Neckermann een reis hadden geboekt en die geannuleerd zagen door het faillissement van de touroperator.

Door dat faillissement werden naar schatting zowat 72.000 reizigers getroffen: 13.000 mensen die op dat moment op reis waren en voor de rest mensen die een reis hadden geboekt. Zij moeten zich tot het Garantiefonds Reizen wenden voor een terugbetaling.

bron: Belga