Tiener met downsyndroom wordt model voor Gucci en Vogue Italia

Een model met het Syndroom van Down kom je niet zo vaak tegen, maar de 18-jarige Ellie Goldstein bewijst dat het kan. Ze poseerde onlangs voor een campagne van Gucci Beauty en binnenkort komt er nog een fotoshoot aan voor Vogue Italia. Daarmee is ze de eerste mannequin met een handicap die voor zo'n grote modemerken mag werken.
door
andries.haesevoets
Leestijd 3 min.

De Britse Ellie Goldstein uit Essex is het eerste model met het Syndroom van Down dat voor grote modemerken, zoals Gucci en Vogue Italia, mag werken. Ze tekende daarvoor een contract met Zebedee Management, een modellenbureau dat mensen met een handicap vertegenwoordigt. Goldstein werd onlangs het gezicht voor de nieuwste campagne van Gucci Beauty en het is duidelijk dat ze geliefd is bij het grote publiek. Haar foto op de pagina van het Italiaanse modehuis behaalde maar liefst bijna 800.000 likes en er waren veel positieve reacties zoals: “Ze is zo mooi” en “Kan dit alsjeblieft het nieuwe normaal worden? We zijn er klaar voor!”.

Trotse moeder en dochter

“We zijn allemaal ongelooflijk trots op Ellie en op alle mooie reacties die ze heeft gehad op Gucci's Instagrampagina”, zegt Goldsteins mama aan Metro UK. "Ze staat graag voor de camera en ze houdt van al die aandacht.” Het model mocht voor die nieuwe Gucci-campagne onlangs naar Londen gaan en dat vond ze geweldig. “'Ik heb echt genoten van het modellenwerk en ik vond het super fijn dat ik een Gucci-jurk mocht dragen”, laat Goldstein weten. “Ik zou graag beroemd worden en ik kijk echt al uit naar nieuwe fotoshoots voor andere merken.”

Goldstein kwam via een vriendin in contact met Zebedee Management en ze schreef zich onmiddellijk in. Sinds 2017 is de jonge vrouw al actief bij het modellenbureau waardoor ze ondertussen een vaste waarde is en ze al deelnam aan heel wat andere reclamecampagnes zoals een internationale campagne voor Nike.

Weinig modellen met een handicap

Toch blijven mensen met een handicap een sterke minderheid in de modellenwereld. Volgens Zebedee Management blijkt uit onderzoek dat slechts 0,06% van de modellen in reclamecampagnes een handicap heeft en voor mode en beauty is het zelfs maar 0,02%. “Bedrijven kunnen niet langer zeggen dat het publiek geen mannequins met een handicap wil zien, want de populariteit van Ellie bewijst het tegendeel”, vertelt Laura Johnson van Zebedee Management aan Metro UK. “We hopen echt dat alle merken er rekening mee zullen houden en dat ook mindervalide modellen nu de norm worden.”