Toblerone keert terug naar oude vorm
Goed nieuws voor snoepers in Groot-Brittannië: de chocoladerepen van Toblerone krijgen hun oude vorm terug. Dat heeft fabrikant Mondelez International besloten. Het bedrijf paste in 2016 het ontwerp aan om de hogere kosten van ingrediënten te drukken.
door Axelle.Lot
Leestijd 1 min.
De ruimte tussen de 'chocoladetanden' werd twee jaar geleden groter gemaakt, waardoor de reep lichter werd, maar de prijs bleef onveranderd. Veel klanten voelden zich bedrogen en spraken schamper van een 'fietsenrek'. De maatregel was ingegeven door de brexit, zei Mondelez. Die zorgde voor een waardevermindering van het Britse pond, waardoor import voor Britse bedrijven duurder is geworden.
Mont Blanc
Maar het 'trekken van de tanden' was dus geen goede langetermijn-oplossing, erkende Mondelez, al zou de verkoop er niet onder hebben geleden. De reep wordt nu weer verzwaard van 150 naar 200 gram. Hij wordt dan wel duurder, waarschuwt het bedrijf. Toblerone dankt zijn karakteristieke driehoekvorm aan de Mont Blanc.