Tournée Minérale gaat van start op 1 februari
Deelnemers van de vorige jaren lieten in enquêtes merken dat de druk van buitenaf om toch een glas alcohol te drinken soms erg hoog ligt. Alcohol lijkt er steevast bij te horen op recepties, feesten en bij vrienden en familie, klinkt het. Zo mag het niet verbazen dat bijna de helft (44%) van de Belgen een actie zoals Tournée Minérale zinvol vindt, blijkt uit een rapport dat de organisatoren lieten optekenen.
Positieve effecten
Ze wijzen daarbij ook op de risico's verbonden aan alcohol. Alcoholconsumptie kan namelijk gezondheidsproblemen veroorzaken zoals slaapproblemen, overgewicht, hartklachten, vroegtijdige dementie en kanker. Iets minder dan 2 op de 3 deelnemers gaven vorig jaar aan positieve effecten van de maand zonder alcohol ervaren te hebben. Ze merkten dat ze tijdens Tournée Minérale beter slapen (19%), meer energie hebben (15%), geld hebben bespaard (16%) en zijn afgevallen of zich simpelweg beter in hun vel voelen (12%).
"Je hebt geen alcohol nodig om je te amuseren"
De campagne heeft dan ook als doel deelnemers bewust stil te laten staan bij hun alcoholconsumptie. En dat blijkt te werken. Uit een onderzoek van de UGent blijkt dat deelnemers zes maanden na Tournée Minérale gemiddeld nog steeds twee glazen per week minder drinken dan voor hun deelname. "Met onze campagne brengen we een positieve boodschap: je hebt geen alcohol nodig om je te amuseren", concludeert Katleen Peleman, directeur van het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD).
Tournée Minérale ging van start in 2015, nadat een gezondheidsenquête van Sciensano in 2013 berekende dat 84% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar alcohol drinkt en ongeveer 10% verslavingsproblemen ervaart door dat gebruik.