«Treinervaring voor blinden moet beter»

De treinervaring voor blinden en slechtzienden kan nog veel beter. Dat is de conclusie van staatssecretaris Elke Sleurs (N-VA), die zelf een geblinddoekte rit ondernam van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Zuid.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

«Ik heb geen idee waar ik ben.» Met die woorden begon Sleurs (foto rechts) gisterochtend haar inleefervaring, luttele seconden nadat ze een donkere bril en een blindenstok kreeg aangemeten. Als staatssecretaris voor Personen met een Beperking ondervond de N-VA-politica meteen dat het voor blinden en slechtzienden geen lachertje is om de trein te nemen.

Nog voor ze goed en wel was vertrokken, liep Sleurs al de verkeerde kant op. «De weg van buiten naar het station is al aartsmoeilijk, omdat daar geen gidslijnen liggen», getuigde de staatssecretaris aan Metro. Ook het belang van assistentie werd haar meteen duidelijk. «Daar moeten we een prioriteit van maken.»

Onder het motto ‘Ontmoeting in het donker' reisde Sleurs naar Brussel-Zuid. Daar trof ze minister voor Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), die vanuit Bergen dezelfde ervaring doormaakte. Beide regeringsleden zijn het erover eens dat er veel ruimte is voor verbetering. «De komende maanden zal ik met Galant voorstellen uitwerken», aldus Sleurs. «Daarna moet zij die implementeren bij de NMBS.» Galant benadrukte wel dat zo'n verbeteringen «een werk van lange termijn» zijn.

Als eerste stap wordt de reservatietijd voor assistentie teruggebracht van 24 uur tot 3 uur op voorhand. Dat is het geval vanaf volgend jaar, al gebeurt het enkel op directe verbindingen tussen 18 grote stations. Verder wil Sleurs meer gidslijnen en een betere auditieve begeleiding. «Je merkt hoe belangrijk het gehoor is voor blinden en slechtzienden. Daarom moet er meer worden omgeroepen, zodat ze weten wanneer de trein het station heeft bereikt en welke deur zal opengaan.» (edl, ma)