Treinticket kopen tijdens Chinees Nieuwjaar is huzarenstuk
Ken je het gevoel als je net zoals honderdduizend lotgenoten een ticket probeert te kopen op het internet, hopend op de juiste muisklik? De Tomorrowland-gekte kennen we al. Maar wat er nu in China aan het gebeuren is, overtreft alle waanzin.
Op 19 februari is het Chinees Nieuwjaar en dit jaar vieren ze het Jaar van het Schaap, en de traditie wil dat iedereen dan terug naar huis keert. Miljoenen Chinezen reizen soms wel duizenden kilometers terug met hun gezin naar hun plek van herkomst. Het is de grootste mensenmigratie op aarde en legt buitengewone druk op de wegen en spoorwegen. De autoriteiten verwachten dat meer dan 2,8 miljard ritten zullen worden gemaakt tijdens de feestdagen.
De trein is het populairste vervoersmiddel in China en heeft de historisch lange aanschuifrijen aan de loketten drastisch weten te verlagen met de intrede van de website 12306.cn. Maar met zo'n hoge vraag loopt er al eens wat mis. Op de Chinese sociale media verschijnen er geregeld gefrustreerde berichten over treinreizigers die niet op de site geraken. Echter, in een snel evoluerende technologische wereld zijn er altijd nieuwe tactieken en hulpmiddelen beschikbaar om het spel mee te spelen. Zo is er Kelly Gan, een 27-jarige accountant. "Ik heb een programma gebruikt dat elke vijf seconden de pagina herlaad, om op die manier een plek te grijpen, zodra het beschikbaar was op 12306.cn. Dit een dag lang, vanaf dat ik opstond totdat ik ben gaan slapen." Haar ticket van Shanghai naar Chengdy, zo'n 2.600 km en 39 uur reizen, heeft haar 450 yuan, $72, gekost.
In China kan je pas 60 dagen voor je vertrek je ticket kopen, wat tot een stortvloed aan aanvragen heeft geleid. Op 19 december, 60 dagen voor het Chinees Nieuwjaar, piekte de verkoop met maar liefst 1032 vervoersbewijzen per second. Elk kaartje dat terug beschikbaar werd, ging binnen de vijf minuten weer de deur uit.
De tweede piek kwam er 15 dagen voor Nieuwjaar, de laatste dag dat mensen een volledige terugbetaling kunnen vragen voor hun tickets als ze niet in staat zijn om ze te gebruiken. Veel mensen kopen tickets die ze initieel niet echt willen, om zeker te zijn dat ze thuis zullen geraken. Dit ticket dient als zekerheid of als ruilmiddel. Eind januari werden er in Shanghai iedere dag 7000 tickets teruggebracht.
Gelukkig steekt de technologie een handje toe. Zo is er de zoekmachine Baidu die zijn software heeft versneld om je ticket niet te verliezen tussen de reservering en de betaling. Een van de meest frustrerende dingen bij reizigers. De webbrowser LieBao biedt een 'pre-booking' optie aan zodat gebruikers op voorhand al hun tickets kunnen bevestigen. Wanneer de reservering terug open is, wordt er meteen een aanvraag gestuurd. Elk detail telt zo blijkt.