Twee grootste brouwers komen onder zelfde dak
AB InBev had al langer zijn pijlen gericht op de Brits-Zuid-Afrikaanse groep SABMiller, maar de overname was een werk van lange adem. Uiteindelijk kondigde CEO Carlos Brito vorige maand een principeakkoord aan. De details en voorwaarden zijn nu uitgewerkt en er is ook een formeel overnamebod.
De biergigant betaalt 44 pond (62 euro) per aandeel SABMiller. De aandeelhouders van de twee groepen en de regulatoren in de talrijke betrokken landen moeten de transactie nog goedkeuren.
60 miljard liter
Het nieuwe bedrijf zal dan onder meer het Amerikaanse biermerk Budweiser, het Belgische Stella Artois, het Italiaanse Peroni, het Tsjechische Pilsner Urquell en het Nederlandse Grolsch verenigen.
AB InBev en SABMiller brouwen samen bijna 60 miljard liter bier per jaar. Dat is drie keer meer dan het Nederlandse Heineken, de huidige nummer drie op de mondiale biermarkt. De twee brouwers verkopen samen bijna één op drie bieren ter wereld.
Groen licht
Voorafgaand aan de overname verkoopt SABMiller zijn belang in de Amerikaanse joint venture MillerCoors aan zijn partner Molson Coors. Dat laat AB Inbev in een persbericht weten. Daarmee is een bedrag van omgerekend 11 miljard euro gemoeid. Zonder die verkoop zou de Amerikaanse concurrentiewaakhond wellicht niet het licht op groen zetten voor de overeenkomst. AB InBev is immers al eigenaar van Budweiser, het best verkopende Amerikaanse biermerk.