Uber-ritje is niet voor iedereen even duur
Dat heeft de Amerikaanse taxidienst toegegeven na enkele klachten van chauffeurs. Zij zagen namelijk dat de verschillen tussen wat de passagiers betalen voor een ritje en wat zij eraan verdienen steeds groter worden. In een interview met het persbureau Bloomberg legt de start-up uit dat het in veertien Amerikaanse steden een nieuw tariefsysteem test.
Gebruikersdata bepalen prijs
Dit nieuwe systeem berekent de prijs van een rit op basis van een voorspelling van wat klanten willen betalen. Daarvoor maakt het bedrijf gebruik van allerlei data. Passagiers die vanuit een welvarende buurt een ritje bestellen richting een duur restaurant, zullen een hogere prijs betalen dan iemand die naar een armere buurt gaat. Die laatste betaalt minder voor de rit, ook al is de afstand, de verkeerssituatie en de drukte exact hetzelfde.
Chauffeurs profiteren niet
De extra inkomsten die Uber op deze manier genereert komen echter niet bij de chauffeur terecht. De taxi-app heeft die extra fondsen immers hard nodig om de snelle groei en de zware verliezen te compenseren. Daniel Grof, die verant<HH>woordelijk is voor alle Uber-producten, is er alvast van overtuigd dat een dergelijk tariefsysteem in de toekomst de norm kan worden. Door het gebruik van nieuwe technieken en nog meer data kan het ook steeds verfijnder werken. De taxiapp belooft wel om de chauffeurs in de toekomst beter op de hoogte te houden van veranderingen. Op dit moment regent hetklachten over het nieuwe tariefsysteem, dat volgens de chauffeurs «immoreel en onethisch» zou zijn.
Schandalen
De afgelopen maanden rijgde het bedrijf het ene na het andere schandaal aan elkaar. Zo werd het taxibedrijf herhaaldelijk beschuldigd van seksuele intimidatie. Ook heeft Uber-topman Travis Kalanick in de economische adviesraad van president Trump gezeten, al heeft hij zijn zitje wel opgegeven na alle kritiek. Volgens critici heeft het bedrijf zeven jaar na de oprichting ervan nog af te rekenen met enkele hardnekkige problemen. Zo maakt het bedrijf nog altijd te veel verlies en betaalt het zijn chauffeurs te weinig.