Uit- en inschakelen had gênante sitelancering van Australische overheid kunnen voorkomen

De Australische overheid wou in augustus uitpakken met een gloednieuwe site om de volkstelling te vereenvoudigen. De lancering liep echter drastisch mis, maar volgens het hoofd van IBM Australia was de oplossing doodeenvoudig.
door
Kevin
Leestijd 2 min.

Miljoenen Australiërs wilden in augustus hun gegevens voor de volkstelling doorgeven via het internet, maar een 'kwaadaardige cyberaanval' stak daar een stokje voor. Na twee dagen vol problemen besloot de Australische overheid om de site offline te halen. Heel wat hoongelach op de sociale media maakt dat de hele situatie behoorlijk gênant was voor de overheid.

Maar de situatie is nog iets pijnlijker geworden na een hoorzitting van de parlementaire commissie die de zaak onderzoekt. Kerry Purcell, het hoofd van IBM Australia, heeft toegeven dat het probleem duidelijk was voordat de site online gezet werd. Als ze de router hadden uit- en ingeschakeld voor de lancering, zou er geen probleem geweest zijn.

"Als we de tijd nu hadden, zouden we een test hebben uitgevoerd waarbij we de elektriciteit naar de router afzetten en hem nadien opnieuw inschakelen. Dan hadden we de problemen met de site opgemerkt en eenvoudig kunnen verhelpen", aldus Purcell volgens BBC News.

De bekentenis van Purcell heeft de hastag #censusfail meteen nieuw leven ingeblazen in Australië. De tag was bij de problemen met de site al populair en

The simple fix that could've avoid the whole #censusfail https://t.co/XCrP7tk0j2 pic.twitter.com/rMgTMXitvS

— Herald Sun (@theheraldsun) 25 oktober 2016

IBM census outage could have been fixed by turning the router "off and on again". #censusfail pic.twitter.com/1Rfux4A1EG

— Oliver Christie (@OliverChristie) 25 oktober 2016