Vergeet gin-tonic, ga voor een shotje Soju
Een Aperol-Spritz of gin-tonic kunnen zeker smaken, maar als je echt indruk wil maken op je vrienden haal je bij het volgende etentje beter een fles Soju in huis. Deze Zuid-Koreaanse gedistileerde drank werd in 2013 wereldwijd maar liefst drie keer meer verkocht dan Smirnoff en is zo stilaan de wereld aan het veroveren. Hoelang het nog zal duren voordat we ook in de Belgische cafés dit drankje kunnen bestellen is nog niet zeker, maar in New York en Londen zijn ze er alvast helemaal zot van.
Zuid-Korea heeft de hoogste alcoholconsumptie per persoon ter wereld. 97 procent van die markt wordt ingenomen door Soju. De basis van het drankje bestaat uit rijst, tarwe, zoete aardappel, gerst en maniokwortel. Het alcoholpercentage varieert van 20 tot 45 procent, al wordt die van 20 procent het vaakst verkocht. Door de diverse smaken past het drankje bij verschillende soorten gerechten, en je schenkt het vooral als je niet kan kiezen tussen een aperitief of glas wijn. Maar ook aan de bierdrinkers is gedacht, want voor de bierliefhebbers bestaat er somac, wat evenveel is als bier gemengd met Soju.
Om het drankje wereldwijd te promoten, hebben ze de hulp ingeschakeld van one-hit-wonder Psy. Hij bedacht 13 manieren om een shotje Soju binnen te kappen en maakte er ineens een drankspelletje rond. In dit filmpje zie je hoe dat precies in zijn werk gaat.
Wie zijn gasten dus de volgende keer wil verrassen met een flesje Soju, kan het hier kopen. De volledige uitleg van het drankspel vind je op deze website. Maar denk eraan: drinken doe je met verstand.