Vijf noodzakelijke competenties om je goed te voelen in retail

Strategisch accountmanager Ann Van Nooten van de VDAB somt de vijf vaardigheden op voor wie aan de slag wil gaan in de retail.
door
marketing
Leestijd 1 min.

 

1. Communicatief

Mensen shoppen steeds meer online, ook in België is e-commerce nu op kruissnelheid. Hierdoor neemt het belang van de rol van de verkoper in de winkel toe. Aandacht en service voor de klant, daar draait het om. De klant is en blijft centraal en wil persoonlijk behandeld worden. Enkel een persoonlijke beleving zal de klant motiveren om te blijven komen naar de fysieke winkel. Daar kan jij als klantvriendelijke en communicatieve winkelmedewerker dus je steentje aan bijdragen.

2. Passie

Als winkelmedewerker is het belangrijk dat je een passie hebt voor het product dat je verkoopt, of dat je alleszins bereid bent om je erin te verdiepen. Wil je gsm's verkopen, dan heb je best een flinke portie interesse in telefonie en elektronica. Boeken verkopen doe je overtuigender en dus beter als je graag zelf met je neus tussen de boeken zit.

3. Zorgvuldigheid

Heb je oog voor detail, werk je graag zorgvuldig en wil je je zaken netjes op orde hebben? Dat zijn belangrijke eigenschappen voor een goede verkoper. Je plaatst de producten zo dat ze mooi presenteren voor je klanten.

4. Flexibiliteit

Werken in de retail, dat betekent flexibel zijn. In sommige jobs zal je om zes uur moeten starten, soms zal van je verwacht worden dat je tot 21 uur werkt. Ook weekendwerk hoort erbij. Ben je flexibel en vind je wisselende uurroosters net handig? Dan zal je je in de retail zeker op je plek voelen.

5. Conditie

Producten uit het magazijn halen, dozen openen en uitpakken, de producten in de rekken zetten, online bestellingen voor klanten klaarmaken. Werken in de retail is fysiek inspannend. Je beschikt dus best over een goede conditie. ‘s Avonds moet je alvast niet meer naar de fitness.