Waarom je niet te koop moet lopen met je goede voornemens
Het nieuwe jaar is nog maar pas begonnen, of Instagram, Facebook en andere sociale media staan al vol met nieuwe plannen. In theorie zouden aanmoedigingen van vrienden motiverend werken om je goede voornemens effectief waar te maken. Maar in de praktijk werkt dit net averechts, zo heeft de wetenschap aangetoond.
De website The Science of Us heeft meer dan 80 jaar aan wetenschappelijk onderzoek verzameld en ontdekte dat het een slecht idee is om je doelstellingen met iedereen te delen. Wie te koop loopt met de voornemens, zal minder geneigd zijn om ze ook écht uit te voeren.
Stel dat je van plan bent om een marathon te lopen in 2016. "Het eerste wat mensen doen is hun loopplannen rondbazuinen, twitteren over het intensieve trainingsschema en de fonkelnieuwe sportschoenen op Instagram posten", zo staat te lezen op de wetenschappelijke site. "Hoe meer je je voornemens deelt, hoe meer je het gevoel krijgt dat je iemand bent die al marathons loopt, terwijl je eigenlijk nog niets gepresteerd hebt."
Dit fenomeen heet sociale realiteit, en betekent dat als iedereen denkt dat je je plannen uitvoert, je op termijn dat gevoel ook krijgt. Maar net omdat iedereen je bejubeld en schouderklopjes geeft, voel je je trots en voldaan en ben je minder gemotiveerd om je goede voornemens vol te houden.
Kortom, je goede voornemens deel je best niet met jan en alleman. Enkel en alleen als je sociale druk nodig hebt om te presteren en je je geneert als je faalt voor de ogen van je vrienden, is het een goed idee om ermee te koop te lopen.