Walter Van Beirendonck: "De vraag van Ikea om samen te werken kwam geheel onverwacht"
Ben je al lang Ikea-fan?
Ik ben geen Ikea-fan, noch Ikea-klant, maar ik teken en werk al sinds de jaren 90 op hun tafels. Op die manier ben ik wel vertrouwd met de kwaliteit van het materiaal. Ik heb er nooit aan gedacht om iets te doen voor Ikea. De vraag om samen te werken, kwam dan ook uit het niets. Maar dan bleek dat ze me goed kenden en me al enkele seizoenen volgden. Ze waren heel bewust op zoek naar mijn esthetiek.
Hadden ze dat dan niet in huis?
Ze hebben natuurlijk zelf wel prints, maar ik denk dat ze met een jong publiek in gedachten een soort van dynamiek, enthousiasme en energie in huis wilden halen. Ik kreeg carte blanche.
Hoe heb je dit ontwikkeld?
Na grondige research heb ik een aantal maanden nagedacht om alles op papier te krijgen. Zo heb ik eerst het Wondermooi-verhaal bedacht samen met de figuren. Ik wilde eerst alles ontwerpen. Over een finaal product heb ik nooit gesproken.
Beschouw je jezelf als een professionele verhalenverteller?
Ja, ik heb zo'n basis nodig om te werken. Hoe klein ook, in elke collectie zit er wel iets om mijn fantasie op gang te trekken.
Ben je tevreden met het resultaat?
Absoluut. Het kwade tijger'-tapijt bijvoorbeeld was wel een tour de force. Ikea kan tapijten maken, maar ze hebben er nooit een in die vorm geproduceerd. Het is fijn dat het uiteindelijk gelukt is en verkocht kan worden voor 80 euro. Dat is wel mooi.
In hoeverre sluiten design en mode bij elkaar aan?
Uiteindelijk heel erg. Ik heb nooit de ambitie gehad om meubels te ontwerpen. Ik heb die prints als uitgangspunt genomen. Zo werk ik ook met mijn collecties, waar ik vertrek van kleuren, stoffen en een basisverhaal. Dat ligt er dicht tegen.
Zoals je dat ook doet voor JBC?
Ja absoluut. Daar vertel ik ook elk seizoen een klein verhaaltje met soms een nieuw personage. Eens je die wereld hebt bedacht, kan je alle richtingen uit. Nu zijn we heel zuiver gebleven door woonattributen te maken, van kussens en T-shirts tot behangpapier. Je kan zelf kiezen hoe ver je wil gaan, over the top of slechts met één print die je op een subtiele manier gebruikt in je interieur.
Hoe ziet jouw interieur eruit?
Mijn interieur is helemaal niet in Ikea-stijl. Bij het eerste gesprek heb ik de mensen van Ikea getoond hoe ik woonde. Ik had geen zin om iets te maken dat helemaal niet klopte of paste. Thuis mix ik vintage met design, gecombineerd met tal van etnische elementen en veel kleur. Dat gevoel wilde ik vertalen naar deze collectie.
Wat is jouw favoriete object thuis?
Ik heb een verzameling Bozo-maskers van Mali. Ze staan centraal in mijn woonkamer. Mijn collectie Sexclown' was daar trouwens
op gebaseerd. Het personage Rood uit de Ikea-collectie is geïnspireerd op een watergodin van Mali, maar dan op mijn manier gebracht met een actueel gevoel. Ik wilde niet dat het een copy paste zou worden.
Je hebt al verschillende samenwerkingen achter de rug, met JBC, de opera, Ballet en nu Ikea. Zijn er nog werelden die je ambieert?
Film. Dat zeg ik al lang. Dat boeit me, kostuums maken voor fantasiefilms.
Zoals Jean-Paul Gaultier deed voor The Fifth Element?
Ja, maar dat was een Franse productie. Ik denk eerder aan Hollywood. (lacht)
Wie is Walter Van Beirendonck?
Walter Van Beirendonck (°1957) is naast Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Marina Yee, Dirk Bikkembergs en Dirk Van Saene een van de ontwerpers van de Antwerpse Zes. Zijn onverwachte kleurencombinaties, eigenzinnig materiaalgebruik en gevoel voor humor wordt internationaal gesmaakt en bejubeld. Van Beirendonck gebruikt deze aandacht om op een eigenzinnige manier standpunten in te nemen over safe sex, het milieu, oorlog en onze maatschappij.
Door Arne Rombouts