WhatsApp laat bedrijven met klanten chatten
Je bank brengt je op de hoogte van een potentieel frauduleuze transactie of een vliegtuigmaatschappij laat je weten dat je vlucht vertraging heeft. Dat moet binnenkort allemaal via WhatsApp kunnen. Daarom werkt de berichtendienst aan een nieuw platform. Voorlopig zit het project nog maar in een testfase. De chatapp wil eerst te weten komen waarover klanten met bepaalde bedrijven of diensten willen communiceren en testen hoe ze problemen met spam-berichten kunnen voorkomen.
WhatsApp is zeker niet de eerste. De dienst volgt het voorbeeld van Facebook Messenger en het Chinese WeChat, die al langer dergelijke functies aanbieden.
Reclame?
Het sociaalnetwerk werkt niet bepaald aan deze dienst omdat het in zit met de noden van de gebruikers, maar wel omdat het naarstig op zoek is naar inkomsten. De onderneming heeft nog geen winstgevend zakenmodel ontwikkeld sinds ze drie jaar geleden door Facebook werd overgenomen voor 19 miljard dollar (18 miljoen euro).
Bedrijven die rechtstreeks met hun klanten willen chatten, zouden daarvoor moeten betalen. Bedoeling is dat er zo weinig mogelijk reclame verschijnt. Zo wordt de zakelijke dienst voorzichtig uitgerold om te voorkomen dat bedrijven klanten gaan spannen en de dienst zo minder aantrekkelijk maken, weten ingewijden.
Vorig jaar kon een woordvoerder van WhatsApp niet zeggen of er reclame in de app verschijnt, maar hij bevestigde dat het door de aangepaste gebruiksovereenkomst wel mogelijk wordt. Het zou dan niet gaan om banners, maar wel om aanbiedingen van een bedrijf via een bericht.