Wij testen de zelfrijdende wagen uit

door
Hans
Leestijd 2 min.

Deze ufo op wielen zal niet voor 2030 op onze wegen te zien zijn, maar geeft wel al een voorsmaakje van hoe autonome luxewagens er in de toekomst misschien zullen uitzien. Metro mocht er nu voor de allereerste keer de weg mee op.

"Het moest een plek zijn waar het – bijna – nooit regent. Ons prototype verdraagt geen vochtigheid.” Aan het woord is de Mercedes-ingenieur die ons begeleidt naar de vliegende – of beter, rijdende – schotel met de naam F 015. Hij benadrukt dat het om een uniek exemplaar gaat, een kostbaar voorwerp. De F 015 werd in januari aan het grote publiek onthuld op een autosalon in Las Vegas.

We zijn in San Francisco, Californië. En we hebben geluk, want er staat een stralende zon aan de hemel en de zilveren lak weerkaatst duizend-en-een zonnestralen. Zijn vormen zijn verrassend, met een wijd open rooster, een lage wegligging, enorme wielen en nagenoeg geen scherpe hoeken. De verantwoordelijke van de testrit haalt zijn smartphone boven en ‘belt' het prototype met een simpel vingergebaar. Want een autonome wagen, die parkeert zichzelf en komt je helemaal alleen halen!

Enkele meters verder is alleen wat gesis te horen van de elektrische motoren die worden gevoed door een brandstofcel op waterstof. De F 015 stoot dus absoluut geen schadelijke deeltjes uit. De wagen stopt netjes voor ons. Gewoon even de deuren aanraken, en die gaan breed en in tegengestelde richting open. Met zicht op een ronduit ongelofelijke cockpit. Een auto? Een rijdend salon? Niemand die het momenteel weet. De vier passagiers stappen in. Eerst de bestuurder en zijn ‘copiloot' op de roterende stoelen vooraan. Want de F 015 kan niet alleen bestuurd worden met het stuur links vooraan. Het is in de eerste plaats een autonome wagen die reageert op de bevelen van een van de passagiers, die de bestuurder toestemming kan geven via zijn controlescherm. In de holte van elke deur zitten enorme touchscreens waarmee je – als je de aangewezen bestuurder bent – de snelheid aanpast, de wagen oriënteert en een bestemming invoert, die hij helemaal alleen bereikt!

Tijdens de rit kan je op die schermen ook vrienden lokaliseren die je pad kruisen en hen zelfs uitnodigen voor een afspraakje, dankzij ze geïntegreerde connectiviteit. Of druk op het menu ‘Ontdekkingen' met alle nuttige info over de steden en monumenten die je onderweg passeert. De F 015 is op zich al een reden om te reizen. En de veiligheid? De wagen van de toekomst – Mercedes heeft het over een mogelijke lancering in 2030 – heeft een heleboel sensoren, complexe computers en HD-camera's aan boord. Dat het merk met de ster die technologieën perfect beheerst, bewees het vorig jaar al met de Intelligent Drive S-Klasse. Een limousine die zonder enige menselijke tussenkomst en in volle spits de 103 kilometer tussen Mannheim en Pforzheim in Duitsland aflegde.

Deze keer schotelt Mercedes ons een meer ‘filosofische' visie op mobiliteit voor. Een voorbeeld? De geïntegreerde lasers in het rooster. Als de sensoren een voetganger detecteren die wil oversteken, projecteert de F 015 een zebrapad op de grond (vergezeld van een programmeerbare audioboodschap) om aan te geven dat hij dat veilig kan doen. Toegegeven, tijdens onze kortstondige testrit was dat nog allemaal heel theoretisch, ook al blijkt de technologie nu al efficiënt te werken. Maar de F 015 is vast van plan de spelers in de sector te beïnvloeden om al die technologische evoluties mogelijk te maken, wanneer de wetten in ons land de verkoop zullen toelaten.

Vincent Hayez