Zes op de tien Vlamingen willen goedkopere gezonde voeding
De enquête werd afgenomen in aanloop naar de tweede verjaardag van de nieuwe voedingsdriehoek. Een grote meerderheid (69%) van de respondenten zegt het afgelopen jaar één of meerdere gezonde aanpassingen te hebben doorgevoerd in zijn of haar eetpatroon. Tegelijkertijd stuurt een kleine meerderheid van alle respondenten (57%) aan op goedkopere gezonde producten, zodat die gezonde keuze ook de meest evidente keuze wordt.
Reclame
Behalve de prijs van voeding bepaalt de alomtegenwoordige aanwezigheid van ongezonde verleiding ons eetgedrag. Het aanbod in het straatbeeld is overwegend ongezond. Fastfood, snoep en suikerrijke dranken zijn letterlijk op de hoek van elke straat te vinden. Ook televisie- en internetreclame promoot meestal erg ongezonde producten. Vijfentwintig tot dertig procent van de respondenten stelt dat minder verleiding hen zou helpen om gezondere keuzes te maken.
Hoe vatbaar mensen zijn voor reclame en foutieve informatie blijkt uit onderzoek, en onrechtstreeks ook uit de enquêteresultaten. Zo schatten respondenten aardappelen ongezonder in dan ze werkelijk zijn. Hetzelfde geldt voor noten: de helft van de respondenten weet niet dat je die dagelijks mag eten. Opvallend: slechts een kleine minderheid wil dat de overheid ongezonde voeding duurder maakt (15%) of ongezonde voeding verbiedt (7%).